Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 03, 2005

Fiat ziet weer winst aan de horizon

De Italiaans autoconstructeur Fiat verwacht dat zijn vijf merken volgend jaar een stijgende verkoop zullen kennen. Dat zou vooral te danken zijn aan nieuwe modellen. De verkoop van Ferrari kende dit jaar trouwens al een absoluut record.

Alfa Romeo, het zwakke broertje binnen de Fiat-familie, verwacht dat zijn verkoop volgend jaar met twintig tot dertig procent zou stijgen, dankzij de introductie van de nieuwe Brera-sportwagen en het nieuwe model van de Alfa 159. Het merk zegt 2005 te beschouwen als een overgangsjaar en dat in 2006 de vruchten zullen geplukt worden van de inspanningen die dit jaar werden geleverd.

Alfa Romeo moest de voorbije periode steeds meer terrein prijs geven ten opzicht van Mercedes, BMW en zelfs de Volkswagen Golf. Fiat-topman Sergio Marchionne stelde dat het heropleving van Alfa Romeo één van zijn grootste prioriteiten is. Dat zou moeten gebeuren met nieuwe modellen en een nauwere samenwerking met Maserati.

Ook Fiat zelf probeert met nieuwe modellen na de crisis van 2001-2002 volgend jaar eveneens opnieuw winst te maken. Het merk hoopt dit jaar 80.000 exemplaren te kunnen verkopen van de nieuwe Punto, die in september op de markt is gekomen. Merkdirecteur Luca De Meo hoopt aan een jaarlijkse productie van 360.000 Punto's te kunnen komen.

De voorbije maand zouden Fiat, Alfa Romeo en Lancia hun beste resultaten in twee jaar hebben geboekt. Fiat noteerde zelfs de beste cijfers in drie en een half jaar. Samen hadden de drie merken in november 30,1 procent van de Italiaanse markt in handen, tegenover 28,5 procent in oktober.

Lancia heeft de voorbije twee jaar een opmerkelijke groei gekend, dankzij de introductie van de stadwagen Ypsilon. Daarvan zijn inmiddels 150.000 exemplaren verkocht. Ook de MPV Musa zou met 36.000 verkochte exemplaren tijdens het voorbije jaar bijgedragen hebben aan het groeiende succes van het merk.

Merkdirecteur Olivier François verwacht dat Lancia het lopende jaar zal afsluiten met een groei van 6,5 procent op de Italiaanse markt en een stijging van 4,1 procent op de Europese markt. Dit laatste zou volgend jaar nog moeten verbeterd worden, want Lancia wil zich ook in een aantal bijkomende Europese landen op de markt begeven.

Dankzij de nieuwe Quattroporte verwacht Maseratie dit jaar 5.700 exemplaren te verkopen, tegenover 4.600 het voorbije jaar. Ook hier verwacht merkdirecteur Karl-Heinz Kalbfell volgend jaar een verdere groei. Ferrari tenslotte zou dit jaar meer dan 5.000 exemplaren verkopen. Dat is een nieuw record.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home