Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 31, 2005

Aandacht voor jongerendialect

Wie jonge consumenten wil bereiken, moet ook gebruik maken van hun media. Dat wordt gesteld in een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Bovendien moet de communicatie volgens de onderzoekers gebeuren in een dialect dat de jongeren begrijpen en op de manier dat zij wensen.

Forrester onderzocht de gewoontes van jonge Amerikaanse en Canadese consumenten tussen 12 en 21 jaar. Het gaat volgens de onderzoekers daarbij over een publiek van 73 miljoen consumenten.

Daarbij wordt gesteld dat twee derden van deze jongeren eigenaar zijn van een computer, dvd-speler, stereo, game-consoles, mobiele telefoons en draagbare videogames. MP3-spelers stonden het hoogst op het verlanglijstje van de jongeren en camera-gsm's op een derde plaats.

Tieners spenderen wekelijks elf uur aan het surfen op het internet. Daarbij bezoekt 79 procent games-sites zoals gamezone.com. Meer dan één derde bezoekt muzieksites voor onder meer Kanye West en The White Stripes en bijna de helft gaat ook op zoek naar sites van films als 'Napoleon Dynamite'.

Meer dan de helft van de jonge consumenten vertrouwen op hun vrienden en familie voor tips in verband met aankopen en 65 procent vertelt anderen over producten die ze graag hebben. Ze zijn bovendien liefhebbers van elektronische communicatie via instant messaging, mobiele telefoons en e-mail.

Bovendien bleek 94 procent van de jongeren apparatuur te bezitten voor het spelen van games en meer dan de helft gaf aan games de voorkeur boven de televisie. Naarmate file-sharing afneemt, zijn jongeren volgens de onderzoekers ook meer geneigd om muziek online te kopen via legale download-programma's als Gnutella en eDonkey.

Forrester besluit dat het voor marketeers belangrijk is om de instrumenten te beheersen die jongeren gebruiken om te communiceren. "Jongeren geven er de voorkeur aan om persoonlijk aangesproken te worden," voeren ze aan. "Winkelkiosken en andere interactieve face-to-face uitwisselingen spreken jongeren aan. Bovendien staan ze heel open voor e-mails over online promoties en nieuwe advergames."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home