Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 12, 2005

Gotheborg eert Zweedse scheepsbouwtraditie


Een Zweeds cargoschip is van zijn thuisbasis op weg naar het Spaanse Vigo, om vervolgens Braziliƫ, Zuid-Afrika, Australiƫ en Indonesiƫ aan te doen. Op zich is dat geen wereldschokkend nieuws, maar de vrachtboot is een perfecte replica van de Gotheborg, die 260 jaar geleden voor de Zweedse kust verging.

Een groep Zweedse scheepvaartenthousiastelingen heeft de voorbije jaren gewerkt aan een perfecte kopie van het oude koopvaardijschip, met inbegrip van masten, zeilen, getuig en zelfs de bewapening. Het project kostte 43 miljoen dollar. Vorige maand vertrok het schip van in zijn thuishaven voor een wereldreis van twee jaar.

De originele Gotheborg verging op geheimzinnige manier in de buurt vanthuishaven Gotenburg op 12 september 1745. Vele levens gingen verloren, net zoals een kostbare vracht aan zijde, thee en porcelein, meegebracht van een reis naar het Verre Oosten. Er werd gedacht aan een verzekeringsfraude of een dronken kapitein.

De bemanning slaagde erin zich te redden en ook de cargo werd na verloop van tijd in verschillende fazen aan wal gebracht. In 1906 en 1907 werden 3.000 intakte porceleinen voorwerpen bovengehaald. Daarna werd het schip vergeten, tot duikers zich er in 1984 opnieuw gingen voor interesseren.

De laatste tocht van de originele Gotheborg wordt nu overgedaan, maar de bemanning heeft het wel iets comfortabeler dan zijn onfortuinlijke collega's uit de achttiende eeuw. Er zijn nu moderne toiletten, wasmachines, motoren en een keuken aan boord. De tocht zal twee jaar duren vooraleer de Chinese bestemmingen Guangzhou en Shanghai worden bereikt. Over de terugtocht wordt nog gedelibereerd.

Het project wordt gesteund en gefinancierd door de Zweedse East India Company en wordt gesponsord door bedrijven als Volvo en SKF. De Gotheborg was een voorbeeld van de grote traditie die de Skandinavische scheepsbouwers hadden. De laatste houten cargoschepen werden gebouwd in 1952.

Er zijn echter twee groot verschil tussen de nieuwe Gotheborg en zijn onfortuinlijke voorouder. Dit keer zijn er immers vrouwen aan boord, terwijl alchohol verboden werd.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home