Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 12, 2005

Gezondheid is een doelgroep

Marketeers proberen steeds meer in te spelen op het gezondheidsbewustzijn van het publiek en gebruiken daarbij boodschappen rond overgewicht, diabetes en cholesterol. Chronisch zieken zijn volgens het persbureau Associated Press blijkbaar een nieuwe doelgroep die men absoluut wil bereiken.

"Er is duidelijk een culturele verschuiving, die gezondheidsproblemen in de eerste plaats ziet als een lifestyle in plaats van als een ziekte," benadrukt het persbureau. "De voedingsindustrie beseft bijzonder goed dat deze levensstijl een belangrijke invloed kan hebben op het koopgedrag."

Associated Press wijst er op dat voor sommige bevolkingsgroepen die levensstijl gewoon een kwestie van leven of dood is. Deze klanten zijn blij dat speciale producten ruim aangeboden worden en niet ergens moeten gekocht worden in een gezondheidswinkel. Het persbureau voegt er aan toe dat de ruim 70 miljoen Amerikaanse hartlijders een koopkracht van 71 miljard dollar vertegenwoordigen.

Daarbij mag nog de 14 miljard dollar bijgevoegd worden van de 21 miljoen Amerikaanse diabetici. "Bovendien mag men niet vergeten dat ongeveer twee derden van de Amerikaanse volwassenen met overgewicht te kampen hebben," voegt Associated Press daar aan toe.

Het onderzoeksbureau IRI Healthcare stipt aan dat huishoudens al heel vlug naar gezonde voeding overstappen indien één van de gezinsleden een dieet moet volgen. Sommigen bekritiseren de voedingsindustrie om profijt te willen halen uit gezondheidsproblemen, maar de AmericanDietetic Association merkt op dat het goed is dat het de consument het gemakkelijker gemaakt wordt om gezonde keuzes te maken.

De marketing van kwalitatieve eigenschappen is niet nieuw, maar volgens Associated Press wordt de strategie steeds verfijnder en gericht op specifieke gezondheidsproblemen. Er komt in de rekken meer ruimte voor suikervrije producten voor diabetici, maar ook voor glutenvrije producten voor mensen met allergieën.

Maar ook de producten worden steeds specifieker. "Lage vet- en suikergehaltes zijn oud nieuws," aldus Associated Press. "Minute Maidheeft een hele lijn gezonde sinaasappelsappen. Eén daarvan - Heart Wise - is speciaal gericht op mensen met een hoog cholesterol-gehalte, omdat er gebruikt gemaakt wordt van plantaardig cholesterol."

Sinds Heart Wise twee jaar geleden op de markt werd gebracht, is het nagenoeg het meest populaire product van Minute Maid geworden. "Wanneer zoveel mensen bezorgd zijn over cholesterol, is het absoluut zinvol om een dergelijk product aan te bieden," aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Bedrijven kunnen in de Verenigde Staten ook een gezondheidslabel aanvragen bij de American Heart Association voor producten die weinig verzadigde vetzuren en cholesterol bevatten. Tot nu toe mogen 850producten van honderd verschillende bedrijven het Heart Check Mark dragen.

Maar IRI Healthcare stelt dat men de markt niet mag vereenvoudigen. "Bij patiënten met een te hoog cholesterol-gehalte blijken mannen tijdens het winkelen meer te zondigen dan vrouwen," aldus de onderzoekers. "Zij zullen bijvoorbeeld meer koekjes en andere zaken kopen die niet echt bevorderlijk zijn voor het verlagen van het cholesterol-gehalte."

Bovendien is er ook de misinformatie. "Diëtisten stellen dat de consument naar de achterzijde van de verpakking moet kijken om informatie te vinden over de voedingswaarde van het product," stipt Associated Press aan. "Men moet veronderstellen dat al de rest pure reclame is."

Daarnaast kan het imago van de producten volgens Brian Wansink, docent voedingsmarketing aan de Cornell University, geschaad worden wanneer de klant geen onmiddellijk resultaat ziet. "Men verliest geen kilo lichaamsgewicht in twee dagen of komt niet aan een halvering van zijn cholesterolgehalte," waarschuwt Wansink. "Maar wanneer er geen snelresultaat komt, voelt de klant zich bedrogen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home