Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 02, 2005

Geen Nipplegate voor Mazda

Een reclamespot van Mazda heeft in Groot-Brittannië vele protesten uitgelokt omdat de inhoud te seksueel geladen zou zijn. De Advertising Standards Authority (ASA) kreeg honderden klachten binnen, maar besliste uiteindelijk dat de spot wel degelijk binnen de normen van het fatsoen bleef.

Het shocquerende element van de reclamespot is een etalagepop met stijve tepels, waarbij opgemerkt wordt dat ze opgewonden raakt na een rit op de achterbank van de auto. De klagers - 425 in totaal - merkten op dat de spot beledigend was voor vrouwen en ongepast voor kinderen.



De Mazda-reclame staat bij de ASA nu op de vijfde plaats van de meest gecontesteerde tv-campagnes. Maar de ASA stipte dat de ondertoon van de spot subtiel genoeg was om aan de aandacht van kinderen te ontsnappen en niet expleciet seksueel getint was.

Er was volgens de ASA ook geen sprake van een beledigende inhoud, maar wel van een humoristische aanpak van het absurde waarin een doods object toch opgewonden zou kunnen raken. De reclame werd ontworpen door het bureau JWT. Dat voerde aan dat uit onderzoek gebleken is dat het Britse publiek positief reageert op de reclame en het thema.

In de reclame wordt een man getoond die een aantal vrouwelijke etalagepoppen, gekleed in lingerie, op de achterbank van een Mazda 5 laadt. Wanneer de bestuurder uiteindelijk voor een lingerie-winkel stopt en één van de mannequins uit de auto haalt, blijkt de pop stijve tepels te hebben, terwijl men op de achtergrond het gegiechel van een vrouw hoort.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home