Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 08, 2005

Supermarkt wordt stiltegebied


De kans bestaat dat de consument in de winkels van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn binnenkort in alle rust kan winkelen, zonder geconfronteerd te worden met muzak-geluiden. In 67 winkels wordt een experiment opgezet om de achtergrondmuziek uit te schakelen.

"Als klanten en werknemers positief blijken te reageren op het expirement, overweegt de keten te stoppen met het draaien van liedjes in al zijn zevenhonderd winkels," merkt het persbureau ANP op. "Begin volgend jaar moet duidelijk zijn of de stilte een succes is." Uit de luidsprekers van de winkels blijven echter wel reclameboodschappen komen.

Uit eerdere onderzoeken van Albert Heijn is volgens ANP gebleken dat winkelbezoekers de muziek nauwelijks waarderen als zij boodschappen doen. "Slechts 25 procent vande ondervraagden gaf aan muziek wel prettig te vinden," aldus het persbureau. "Maar een even groot gedeelte van het publiek vond het geluid irritant. Voor de resterende helft maakte het allemaal niet zoveel uit."

Het verbannen van de muziek zou Albert Heijn echter ook heel wat besparingen kunnen opleveren. De keten moet immers jaarlijks bijzonder veel vergoedingen betalen aan auteursrechten. Dat zou allemaal kunnen wegvallen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home