Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 28, 2005

Paniek bij de grote mediabedrijven?


De grote mediabedrijven beginnen te panikeren over de grote aardverschuivingen die door het internet binnen de sector zullen worden veroorzaakt. Dat stelde Martin Sorrell, topman van de reclamegroep WPP, tijdens een congres van het Internet Advertising Bureau in Londen.

Hij verwees daarbij naar de grote internet-aankopen die News Corp, de mediagroep van Rupert Murdoch, recent heeft gedaan. "Dat is een teken dat de mediabedrijven aan het schrapen zijn om bij te blijven," voerde hij aan. "Wat News Corp heeft gedaan, zorgt ervoor dat internet-overnames verplichte kost zijn geworden."

De grote mediabedrijven zien volgens Sorrell hun oplages, kijkcijfers en inkomsten teruglopen. "Ze beginnen zich daar grote zorgen over te maken," merkte hij op. "Maar de meeste van die bedrijven worden geleid door vijftigers en zestigers en zij hebben het moeilijk om die evoluties te begrijpen. Ze hebben liefst dat alles bij het oude blijft."

News Corp heeft dit jaar 1,3 miljard dollar geïnvesteerd in de aankoop van Intermix Media (MySpace.com), IGN Entertainment en Scout Media. Het Engelse BSkyB, eveneens gecontroleerd door News Corp, heeft zopas bekend gemaakt om Easynet, aanbieder van breedband, aan te kopen voor een bedrag van 211 miljoen pond.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home