Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 27, 2005

Nieuwe economieën stimuleren reclame

De economische groei in ontwikkelingslanden bezorgt de wereldwijde reclamesector nieuwe impulsen. Dat stelt media-buyer ZenithOptimedia. Het bedrijf heeft zijn verwachtingen voor dit jaar dan ook naar boven bijgesteld.



ZenithOptimedia, dochteronderneming van de reclamegroep Publicis, stelde te verwachten dat de reclamesector wereldwijd dit jaar een groei zal kennen met 5,2 procent. Enkele maanden geleden sprak het bedrijf van een verwachte groei van 4,7 procent, nadat bij het begin van het jaar met een groei van 5,4 procent rekening was gehouden.

Toegegeven wordt echter dat de invloed van de stijgende olieprijzen op de inflatie de reële groei beperkt houdt tot 1,3 procent, wat een verlaging met 0,6 procent betekent tegenover de voorspellingen die in het begin van de zomer werden gedaan.

"De wereldwijde reclame groeit aan hetzelfde tempo als de economie, ondanks de afname van de groei van de vraag bij de consument," benadrukt ZenithOptimedia. Brazilië, Rusland, India en China dragen samen 27 procent bij tot de groei van wereldwijde reclame-investeringen, terwijl hun bijdrage tot de groei van het bruto binnenlands product van de wereldeconomie slechts 16 procent bedraagt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home