Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 03, 2005

Niet doorbomen over reclame

Het heeft geen zin om de consument te vragen welke gevoelens en associaties hij heeft bij reclame. Het magazine Admap stelt immers dat reclame aan de oppervlakte werkt en dat de consument de boodschappen slechts oppervlakkig registreert. Wanneer er dieper gegraven wordt, komt men volgens het magazine alleen maar uit op schijninzichten.

"Men veronderstelt nog altijd dat men met kwalitatieve interviews, waarbij de consument uitgevraagd wordt over de gevoelens enassociaties die hij bij reclame heeft, echt kan achterhalen wat reclame voor de consument betekent," merkt Admap op. "Het is echter de vraag of het wel nut heeft om zo diep te graven."

Admap wijst er immers op dat reclame juist aan de oppervlakte werkt. "De consument komt naar schatting zo'n zesduizend merknamen per dag tegen," aldus het magazine. "Meestal registreert hij die slechts oppervlakkig." Wanneer hem in diepte-interviews gevraagd wordt daarover na te denken, ontstaat er volgens Admap gemakkelijk een onnatuurlijke situatie waarin de echte mening onbewust vertrokken wordt.

Het magazine meent dat het aangewezen is om meer te werken met streaming, waarbij de consument vrij zijn gedachten kan laten gaan. Dat geeft volgens Admap meer inzicht in de positie die het merk heeft in het leven van de consument en of hij er zich aangesproken door voelt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home