Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 22, 2005

Filmindustrie ontdekt Amerikaanse kerken


Dit weekend gaat in de Verenigde Staten de film 'Left Behind: World at War' in première. De vertoningen vinden echter niet plaats in de commerciële bioskopen, maar op schermen in 3.200 Amerikaanse kerken. Daarmee willen de producenten een nieuwe trend op gang brengen.

'World at War' is de derde film in een reeks die gebaseerd is op de boeken van Tim LaHaye en Jerry B. Jenkins over Armageddon en de terugkeer van Jezus Christus. Van die boeken zijn meer dan 70 miljoen exemplaren verkocht, maar de eerste twee films zijn in de bioskoop compleet geflopt. Daarom heeft Sony Pictures Entertainment zich nu op een ander kanaal gericht.

"De sector is tot de vaststelling gekomen dat er heel wat commerciële mogelijkheden liggen in de verkoop van boeken, muziek en films in kerken, vooral in megakerken die duizenden gelovigen aantrekken," merkt The Washington Post op. Een kwarteeuw geleden waren er geen vijftig Amerikaanse kerken die wekelijks meer dan 2.000 bezoekers trokken. Vandaag zijn er meer dan 1.200 kerken met een massapubliek.

Veel van die kerken hebben professionele geluidstudio's, grootscherm-projectie en comfortabele zetels die elk commercieel theater kunnen beconcurreren. De meeste hebben ook boekenwinkels of cadeaushops.

De meeste kerken bieden de filmvertoning gratis aan, maar houden wel een collecte. "We willen Hollywood tonen dat de kerken voldoende publiek hebben dat goede, heilzame ontspanning waardeert, zonder dat daar bloed, geweld, seks en ruw taalgebruik voor nodig is," beklemtoonde dominee Richard Edgar van de Reality Gospel Church in Alexandria.

Vorig jaar al experimenteerde Mel Gibson met de film 'The Passion of the Christ' al met marketing in kerken, zodat er voor de première al enorm veel over de productie werd gepraat. Walt Disney overweegt eenzelfde taktiek te volgen voor de film 'The Lion, the Witch and The Wardrobe', die in december in première moet gaan.

Volgens Bill Anderson, voorzitter van de Christian Booksellers Association, haalt de verkoop van christelijke muziek, textiel, boeken en cadeau's in de Verenigde Staten al een omzet van vier miljard dollar per jaar. "Er zijn 330.000 kerken in Amerika en dat is potentieel het grootste distributiekanaal van de Verenigde Staten en wellicht de hele wereld," voerde A. Larry Ross, marketing-specialist uit Dallas, aan.

Peter Lalonde, producent van 'World at Word', benadrukte dat een commerciële film in 2003 gemiddeld 38 miljoen dollar kostte. "Daarvan ging echter een groot gedeelte naar reclame," voerde hij echter aan. "Gemiddeld bracht een film een studio amper 9 miljoen dollar op, wat per productie een verlies van 29 miljoen dollar betekende."

Lalonde stelde dat de filmindustrie tachtig procent van zijn inkomsten uit dvd-verkopen haalt. "De bioskopen zijn nog slechts een marketing-element voor de verkoop van dvd en video," zei hij. 'World at War' zou minder dan twaalf miljoen dollar hebben gekost. Door de film in kerken te vertonen, hoopt hij grote interesse los te weken voor de verkoop van de dvd-versie, zonder grote reclame-campagnes te moeten voeren.

De producent hoopt in de toekomst tien films per jaar te kunnen lanceren in Amerikaanse kerken. "Dat is een terugkeer naar de jaren vijftig en zestig," benadrukte hij. "Ook toen organiseerden vele kerken een maandelijkse filmavond."

Meer informatie over de film is terug te vinden op de website http://www.leftbehind- worldatwar.com.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home