Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 25, 2005

Vertraging voor Nederlands HST-project?


Het Nederlandse ministerie van verkeer heeft een dure berekeningsfout gemaakt bij de aanleg van de hogesnelheidslijn, de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs. Daardoor zou een aantal essentiƫle tunnelgebouwen vijfeneenhalve maand later klaar zijn dan gepland. Dat blijkt uit een brief van verkeersminister Carla Peijs aan de Nederlandse tweede kamer.

Om die achterstand in te halen zou een extra investering van zes tot acht miljoen euro nodig zijn. Daardoor zou de vertraging kunnen teruggebracht worden tot twee maand. De problemen situeren zich bij de Groene Harttunnel in de omgeving van Leiden. De Franse aannemer heeft er ventilatieschachten aangelegd die midden in weilanden naar bovenkomen. De buizen moeten worden afgedekt, maar daar is bij de aanbesteding geen rekening mee gehouden.

De aanleg van de HSL-Zuid wordt door problemen gekenmerkt. De lijn wordt mogelijk maanden later in gebruik genomen, omdat ook de spoorbedrijven hun treinen niet op tijd hebben omgebouwd. De HSL-Zuid moet in april 2007 opengaan. Om over het traject te kunnen rijden, moeten de treinen echter aangepast zijn aan een gloednieuw beveiligingssysteem.

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF gaf toe zeker acht maanden vertraging te hebben opgelopen. Ook de Nederlandse Spoorwegen vrezen de treinen niet op tijd klaar te hebben. Minister Peijs beloofde de Fransen aan te zetten tot spoed. Elke maand vertraging kan de Nederlandse staat 22 miljoen euro kosten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home