Verdwijnen mannenblaadjes uit de rekken?
Het internet haalt de uitgeverswereld helemaal overhoop. Bedrijven proberen zich krampachtig te verdedigen of aan te passen aan de nieuwe toepassingen. Dat geldt zeker voor pornografie, waar de oude verkoopsmodellen helemaal achterhaald blijken te raken.
"Tien jaar geleden werd al voorspeld dat vooral pillen, gokken en seks de meest winstgevende activiteiten op het internet zouden worden," schrijft James Robinson in de Britse krant The Observer. "Dat blijkt een heel goede analyse te zijn geweest, want de online porno-industrie is goed voor een omzet van meer dan één triljoen pond per jaar. Dat is dertien procent van de totale online jaaromzet."
Alleen al in de Verenigde Staten wordt volgens Robinson jaarlijks meer dan vijf miljard dollar besteed aan hardcore-dvd's. "Volgens sommigen is pornografie zelfs de grootste verantwoordelijke voor de opmerkelijke snelheid waarmee video-spelers vervangen worden door dvd-spelers," stelt hij. "Nooit eerder in de geschiedenis werd er zo snel van een oud op een nieuw format overgestapt."
Robinson stelt dat duizenden online ondernemers met pornografie winstgevende operaties hebben opgezet, maar hij voegt er aan toe dat een aantal van de traditionele porno-uitgevers bijzonder traag geweest zijn om zich aan deze trend aan te passen. "Zo heeft Penthouse vorige maand in de Verenigde Staten een gerechterlijk akkoord aangevraagd," merkt hij op. "Daarbij wordt vooral gewezen naar de extravagante levensstijl van oprichter Bob Guccione en slechte casino-investeringen, maar men heeft ook heel lang gewacht om de Penthouse-content over te hevelen naar het internet."
Ook porno-uitgevers moeten er volgens analisten voor zorgen dat ze evolueren naar multi-media merken. "Print zal nog verscheidene jaren belangrijk blijven, maar zal niet langer het voornaamste verkoopskanaal zijn," aldus Jolyon Barker, analist bij Deloitte. "Print zou wel eens een gratis flyer kunnen worden dat het publiek naar betalende content op televisie of internet moet lokken."
Playboy heeft volgens Robinson kunnen overleven door snel te reageren op de technologische veranderingen, dankzij het uitbouwen van betaal-televisie en photo-shoots voor dvd-distributie. "Het tijdschrift, dat nog altijd een behoorlijke oplage heeft, is een marketing-instrument voor andere Playboy-producten," voert hij aan.
Het is volgens Jolyon Barker niet langer voldoende dat uitgeverijen content creëren voor gedrukte producten en die dan zonder meer overbrengen naar een online toepassing. "Wie succes wil hebben, zal zijn merkwaarde moeten verspreiden over een brede waaier van media," aldus Barker. "Print en online zijn daarbij wellicht de belangrijkste, maar ook radio en televisie mogen niet genegeerd worden."
Ook het Britse Express was volgens Robinson snel om het multimedia-tijdperk binnen te stappen. "Eigenaar Richard Desmond ontdeed zich van zijn magazines, maar behield zijn succesvolle televisie-kanalen, zoals The Fantasy Channel en Red Hot," benadrukt hij.
Robinson wijst er tenslotte op dat ook voor pornografie de digitale revolutie pas begonnen is. "Ook de koppeling van het internet en de mobiele telefonie is een belangrijk element voor het genereren van inkomsten," merkt hij op.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home