Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 10, 2005

Culturele hinderpalen voor internationale reclame


Internationale bedrijven willen het liefst één wereldwijde reclamecampagne uitbouwen met zo weinig mogelijk aanpassingen per land. Eén grote hinderpaal voor dat streven zijn volgens het magazine Admap echter de culturele verschillen tussen de verschillende landen.

"De meest herkenbare verschillen tussen landen zijn relatief gemakkelijk te verwerken in een campagne, maar culturele verschillen worden vaak over het hoofd gezien," aldus Admap. "Een evenwichtige balans tussen een mondiale campagne en regionale nuances is echter heel goed mogelijk is."

Daarbij stelt het magazine dat internationale merken moeten inspelen op universele ideeën met een brede basis en die voor individuele landen een lokale invulling geven. Dat is volgens Admap op twee manieren realiseerbaar. Zo kan een adverteerder gebruik maken van een campagne die in één land heel succesvol is gebleken en die content zo aanpassen dat hij zoveel mogelijk consumnten in zoveel mogelijk landen aanspreekt. "Hierbij is echter intensief marktonderzoek nodig en moet er een bereidheid zijn om soms grote aanpassingen te doen."

Naast deze bottom-up strategie wordt er echter ook vaak gewerkt met een omgekeerde werkwijze. "In het top-down alternatief wordt een internationale campagne desnoods afgezwakt of aangepast, zodat hij voldoet aan de gevoeligheden van specifieke markten," aldus nog Admap.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home