Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 09, 2005

Arabische online reclame hinkt achterop


De online advertentiemarkt kent een grote groei, maar Arabische websites hebben het moeilijk om adverteerders aan te trekken. Dat komt volgens analisten vooral door het beperkt aantal bezoekers en het wantrouwen van grote bedrijven tegenover Arabische sites. Bovendien lijken ook de reclamebureau's geen belangstelling te hebben voor de Arabische online reclame.

In 1999 kende het Arabische internet minder dan 250.000 dollar inkomsten uit online reclame. Inmiddels is dat volgens Mustafa Mohamed, directeur van NetAdvantage, opgelopen tot een bedrag tussen 7 en 10 miljoen dollar. Maar dat is nog altijd een miniem gedeelte van de globale online reclamemarkt, die tijdens de eerste drie maanden van het jaar is opgelopen tot 2,8 miljard dollar. Bovendien is het ook een fractie van de totale reclame-omzet in de Arabische wereld, waarmee een bedrag van 2,3 miljard dollar gemoeid zou zijn.

"De Arabische online reclamewereld gaat erop vooruit, maar loopt nog altijd jaren achter op de westerse wereld," benadrukte Mohamed tegenover het persbureau Reuters. "Grote multinationals vinden het internet immers nog altijd niet geschikt om reclame te voeren in de Arabische wereld."

Analisten wijzen erop dat dit gebrek aan interesse vooral te wijten is aan het feit dat slechts 17,2 miljoen van de 280 miljoen Arabieren het internet gebruiken. Arabische websites rekenen dan ook lage tarieven aan om meer klanten aan te trekken. Hun tarieven variëren tussen 15 en 25 dollar per 1.000 impressies, terwijl dat in de Verenigde Staten oploopt tot een bedrag tussen 55 en 75 euro. Door die lage tarieven blijven ook de inkomsten van de websites bijzonder laag.

Bovendien zouden reclamebureau's online campagnes ook niet echt promoten. "Ze geloven niet in de efficiëntie van het internet in de Arabische wereld," voerde Con O'Donnell, topman van het Egyptische Sarmady Communications (Sarcom), aan. "Het lijkt alsof het hen teveel energie kost om adverteerders te overtuigen van het nut en de voordelen van online campagnes."

Bovendien wijzen sommigen erop dat het Arabische internet ook geen bedrijf heeft zoals Google, waardoor het internet zich veel moeilijker kan profileren tegenover de concurrentie van de traditionele media.

Tussen de vijfhonderd grootste websites van de wereld, zijn er trouwens amper vijf van Arabische oorsprong, waaronder de online editie van de Egyptische krant Al-Ahram, maktoob.com en aljazeera.net. Een aantal portals, zoals www.araboo.com, steunen voor hun reclame-inkomsten op AdSense van Google.

Arabische websites proberen verschillende formules uit om hun rentabiliteit te verhogen. Zo verkoopt Al Jazeera zijn online content aan andere websites, terwijl het in de toekomst ook betalende live-streaming zal aanbieden aan zijn bezoekers. Ook Sarcom biedt zijn content te koop aan. Internet-providers gebruiken hun portals om hun telefoon- en breedbanddiensten aan te bieden.

Diverse Arabische websites hebben de jongste jaren omwille van financiële problemen een punt moeten zetten achter hun activiteiten. Toch stipt Mustafa Mohamed aan dat de Arabische online reclame volgend jaar zal oplopen tot een bedrag van 12 tot 17 miljoen dollar. "Het is vooral belangrijk om de reclamebureau's te overtuigen en ook de prijzen te verhogen," benadrukt hij. "Dan kan de Arabische online reclame echt van start gaan."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home