Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 08, 2005

Airbus A380 krijgt zijn parkeergarage


Dat de bouw van de Airbus A380 van de luchthavens grote aanpassingen zou vergen, kon verwacht worden. Dat gold zelfs voor de luchthaven van Frankfurt, waar de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa een grote garage wou bouwen voor de mastodonten. Ondanks protesten van milieuverenigingen is er nu toch een toelating gekomen om de hangar te bouwen.

Met zijn gigantische afmetingen en massa passagiers stelt de Airbus A130 luchthavens die het toestel willen ontvangen, voor heel wat logistieke problemen. Terminals zijn meestal niet aangepast aan de afmetingen van het vliegtuig en de logistiek van de luchthavens is meestal niet voorzien om tegelijkertijd zoveel passagiers en bagage te verwerken. Op de luchthaven van Frankfurt, één van de drukste van de wereld, stond men echter voor een andere uitdaging.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wou in Frankfurt een hangar bouwen om de toestellen te kunnen parkeren. Daarvoor is een hangar van 50.000 vierkante meter nodig. De maatschappij had daar een investering van 150 miljoen euro voor over. Het complex moest afgewerkt zijn tegen de herst 2007, wanneer Lufhansa het eerste van in totaal vijftien toestellen zal ontvangen.

Voor de bouw van de hangar moet op de terreinen van de luchthaven echter een bosgebied gekapt worden. De milieuvereniging Bundes für Umwelt- und Naturschutz (BUND) legde bij de Duitse rechtbank echter een klacht neer en probeerde het rooien van het bos te beletten. Eind juni had de rechter die klacht al verworpen, maar met een nieuwe procedure probeerde de milieuvereniging de bouw alsnog stop te zetten. Die eis werd nu echter ook afgewimpeld.

Fraport, de uitbater van de luchthaven van Frankfurt en eigenaar van de terreinen, heeft aangekondigd onmiddellijk te beginnen met het rooien van twintig hectaren bos.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home