Slechte punten voor Vlaamse wegenbouw
De bouw en het onderhoud van de Belgische wegen was vroeger een voorbeeld voor andere landen. Maar daar is vandaag volgens Yvo Derdaele, voorzitter van de Road Federation Belgium, niets meer te merken. In het magazine Touring-Explorer stelt hij dat die kwaliteit op één generatie volledig is verdwenen.
"Vandaag kunnen wij een voorbeeld nemen aan landen als Nederland, Groot-Brittannië en Zweden," benadrukte Yvo Derdaele. "Zij bewijzen dat duurzame wegenstrategie op lange termijn vooruit moet zien. Dat kan niet gebaseerd zijn op onhoudbare deadlines die opgelegd zijn door de verkiezingskalender."
Internationaal wordt volgens Derdaele aangenomen dat jaarlijks 1,5 tot 2 procent van de waarde van het nationale wegennet moet geïnvesteerd worden in het onderhoud van de infrastructuur. "Dat is een cijfer dat we in België al 25 jaar niet meer halen," benadrukte hij.
Derdaele stelt dat er alleen ruimte wordt gemaakt voor oplapwerk. "Het werk wordt bijgevolg haastig uitgevoerd," voert hij aan. "Maar bovendien lopen de kosten op en duiken overal kleine werven op. Daardoor raakt het verkeer op meerder plaatsen verstoord en neemt het gevaar op ongevallen toe. Dit beleid is te kortzichtig."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home