Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 12, 2005

SMS is nog niet uitgezongen


Tekstberichtjes (SMS) zullen nog jaren het belangrijkste mobiele boodschappen-formaat blijven. Dat voorspelt het Britse onderzoeksbureau Portio Research. De onderzoekers voegen er aan toe dat multimedia-berichten (MMS) het voorlopig moeilijk hebben om dat succes te evenaren.

"SMS-berichten blijven nog verscheidene jaren het meest gebruikte mobiele boodschappen-systeem," stipt Portio Research aan. "In 2010 zullen de inkomsten van de sector opgelopen zijn tot 40 miljard euro, dankzij nagenoeg 2,38 triljoen boodschappen per jaar."

De onderzoekers voegen er aan toe dat MMS, ondanks de hype, sinds de lancering drie jaar geleden er nog altijd niet in geslaagd is het succes van SMS te benadren. "Het medium wordt afgeremd door een gebrek aan interoperabiliteit en een beperkt marktaandeel," voegen ze er aan toe. "Toch mag ook MMS een succesformule genoemd worden, want het medium zal tegen 2010 eenzelfde omzet halen dan SMS, maar met veel minder telefoonverkeer."

Andere boodschappen-formaten, zoals mobiele e-mail en mobiele instant messaging, zullen volgens de onderzoekers eveneens terrein winnen. "Maar een groot gedeelte van de mobiele groei zal de eerstvolgende vijf tot zes jaar wereldwijd gevormd worden door nieuwe markten met een laag gemiddeld inkomen en de vervanging van vaste verbindingen in de mature markten," stippen ze aan. "Stemtechnologie en SMS zal dan ook nog geruime tijd een bijzonder levendige sector blijven."

Mobiele instant messaging (MIM) heeft volgens de onderzoekers wel een grote toekomst in bepaalde markten. Daarbij wordt vooral verwezen naar de Verenigde Staten, waar de MIM-volumes in 2009 of 2010 het SMS-verkeer zouden voorbijsteken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home