Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 12, 2005

India wordt automarkt van de toekomst


De volgende vijf jaar zal India zich ontwikkelen tot één van de vijf belangrijkste automarkten van de wereld. Het consultant-bureau Booz Allen Hamilton (BAH) stelt dat de evoluties op het Indische subcontinent lange tijd onterecht in de schaduw zijn gebleven van de economische reus China.

India biedt zich volgens een rapport van het bureau aan als een potentieel succesvol alternatief aan voor China. "Sinds 2002 is de afzet op de Indische automarkt jaarlijks met gemiddeld 20 procent gestegen, meer dan het dubbele van de groei van het bruto sociaal product," benadrukt het BAH-rapport.

Het stijgende inkomen van de Indiër zal er volgens het bureau voor zorgen dat de autoverkopen er tegen 2010 zullen opgelopen zijn tot 2,2 miljoen exemplaren per jaar. Dat is een verdubbeling tegenover het huidige niveau. Tegen 2015 zouden er 3,5 miljoen wagens per jaar verkocht worden. Daarmee zal India even groot geworden zijn dan de Duitse automarkt.

De markt Indische voor motorfietsen zal volgens de onderzoekers een nog grotere groei vertonen. Daar zouden 5,5 miljoen exemplaren worden verkocht.

In India heeft men vandaag per duizend inwoners vijf auto's, terwijl dat in China stijgt tot tien exemplaren, terwijl men in Japan, de Verenigde Staten of Duitsland aan 400 tot 500 auto's per duizend inwoners komt.

"Maar de Europese autobouwers hebben het potentieel van de Indische automarkt onderschat," meent BAH. "Voor vele westerse constructeurs en toeleveranciers is de trein al vertrokken, want een aantal van de interessante locale partners hebben al een samenwerkingsverband met de concurrentie."

Zo heeft de Indische marktleider Maruti al een samenwerking met Suzuki, terwijl nummer drie Mahindra een joint-venture heeft opgericht met Nissan. Toch hebben ook enkele westerse constructeurs de mogelijkheden van India herkend, niet alleen als afzetmarkt, maar ook als exportmarkt voor Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten.

Mercedes en Skoda hebben er in de jaren negentig al locale productie-eenheden opgezet. Ook BMW bouwt op dit ogenblik in India een assemblagelijn voor verschillende modellen. "India en niet China wordt het strategisch bruggenhoofd voor Azië," benadrukken de onderzoekers.

Maar het BAH-rapport stelt dat dan ook de ontwikkeling en constructie naar India moeten overgebracht worden, zodat een efficiënte transfer van know-how kan gegarandeerd worden. "Bovendien moeten er samenwerkingsprojecten opgezet worden met locale producenten en moeten ook politieke netwerken opgebouwe en onderhouden worden," aldus nog het rapport.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home