Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 12, 2005

Biodiesel gevaar voor wildbestand?


Het gebruiken van landbouwgrond voor de ontwikkeling van alternatieven voor fossiele brandstoffen is een bedreiging voor uitstervende diersoorten en biodiversiteit. Dat werd geopperd tijdens de European Conference Climate Change Biodiversity. Er wordt bovendien aangestipt dat het beperken van de motorinhoud veel meer baat zou opleveren.

"In Engeland wordt op grote schaal begonnen met teelten die gebruikt kunnen worden voor de aanmaak van biodiesel voor auto's en elektriciteitscentrales," merkt de Engelse krant The Guardian op. "De Europese Unie wil dat over vijf jaar 5,75 procent van de brandstof voor het transport bestaat uit biodiesel. Maar dat streven is volgens ecologen een bedreiging voor het wildbestand."

Er is volgens de ecologen in Groot-Brittanniƫ niet voldoende landbouwgrond beschikbaar is om zowel auto's te laten rijden als mensen te voeden. Bovendien zal er over grote gebieden een mono-cultuur worden ingevoerd, zullen hagen verdwijnen en zal het maximale gebruik van meststoffen de dichtheid van de vegegatie vergroten. "Daardoor zullen de biotopen van dieren, vogels, insecten en zelfs microben vernield worden," waarschuwen ze.

Sommige aanplantingen, zoals wilg, gebruiken bovendien enorme hoeveelheden water. "Dat zou gebieden zoals East Anglia en het zuidoosten van Engeland schade kunnen toebrengen," stippen ze aan. "Dat zijn al gebieden die met watertekorten geconfronteerd worden."

De Duitse milieudeskundige Konrad Ott benadrukte dat windmolens en dammen al voor conflicten zorgen met het natuurbehoud, maar dat de productie van biomassa wellicht nog een grotere bedreiging vormt.

Het halen van de biodiesel-doelstellingen in 2010 zal volgens de ecologen ervoor zorgen dat de afname van de biodiversiteit tegen dat ogenblik niet zal afgestopt zijn. "Dat zal leiden tot de herintroductie van de ziektes van de intensieve agricultuur die de Europese landbouwhervormingen juist wil vermijden," zeggen ze.

De Duitse ecologen stellen dat het milieu in Groot-Brittanniƫ, Belgiƫ en Duitsland beter gediend zou zijn met een beperking van de motorinhoud in plaats van de teelt voor biodiesel. "Het verbruik van een auto zou met veertig procent gereduceerd kunnen worden," merken ze op. "Dat zou veel meer winst kunnen opleveren op het gebied van de uitstoot van koolstofdioxide dan het invoeren van biodiesel."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home