Danica Patrick opvolgster Michael Jordan?
Procter & Gamble heeft voor de marketing van zijn deodorant Secret de 23-jarige Danica Patrick ingehuurd. Patrick is een sensatie in de Amerikaanse autosport en werd bekroond tot Indy 500 Rookie van het jaar. De pilote wordt genoemd als belangrijkste kandidaat om basketter Michael Jordan op te volgen als belangrijkste sportfiguur binnen de reclame.
Danica Patrick zal niet alleen het Secret-logo dragen, maar ook in andere marketing-campagnes van het merk verschijnen, wellicht onder meer in televisie- en printreclames. "Het is het eerste contract tussen een Indy-rijder en een verzorgingsmerk voor vrouwen, merkt het magazine Adage op. "Het is ook een primeur voor de pilote, die zich tot nu toe ver van producten rond lichaamsverzorging heeft gehouden."
Volgens Proctor & Gamble vertegenwoordigt Danica Patrick perfect het merkkarakter van Secret. "Het merk staat tegelijkertijd voor sterkte en vrouwelijkheid," aldus een woordvoerster van P&G. "De persoonlijkheid en het doorzettingsvermogen zijn kwaliteiten die het Secret-merk perfect vertegenwoordigen."
Er werd aan toegevoegd dat het ook helemaal niet erg is dat de pilote actief is in een zweterige, risicovolle sport waarin ze het niet alleen opneemt tegen mannelijke concurrentie, maar die ook verslaagt. Danica Patrick eindigde in mei vierde in de Indy 500, nadat ze 19 rondes aan de leiding had gereden. Twee jaar geleden poseerde de pilote nog in het mannenblad FHM, maar door de commentaren die ze daarop kreeg, werd ze volgens Adage bijzonder voorzichtig en vermeed ze om met schoonheidsmerken gelinkt te worden.
"Danica vertegenwoordigt iets heel bijzonder," aldus Indy-legende Bobby Rahal, mede-eigenaar van Rahal Letterman Racing, het team waar Danica Patrick voor rijdt. "Het betreft hier een vrouw die met succes in competitie treedt met mannen en dat gebeurt niet al te vaak in de wereld van de sport." Rahal noemde het contract trendzettend voor de Indy.
Danica Patrick werd door Adage zopas naar voor geschoven als de grootste kandidate om Michael Jordan op te volgen als belangrijkste sportfiguur in de reclame. "De grote interesse van de marketeers bevestigt dat," benadrukte Rahal. "Er is heel wat vraag voor een commerciële samenwerking." Rahal voerde aan dat de Indy nu een echte celebrity heeft, iemand die
de sport overstijgt. "Het Secret-contract is een aanwijzing dat Danica Patrick nieuwe aandacht kan trekken, vooral van vrouwen, voor een sport die al een hele tijd met een tanende belangstelling te maken heeft," merkt Adage op.
De teameigenaar voegde er aan toe dat er op de wedstrijden al nieuwe fans opduiken. "Het gaat daarbij niet alleen om jonge meisjes, maar ook mannen - jong en ouder - die haar verhaal opwindend vinden," aldus Rahal. Dankzij de nu al beruchte Danica-Mania was de Nashville Speedway in juli uitverkocht. De televisie-popularitiet van de Indy-races is dit jaar trouwens met 49 procent gestegen.
Nascar, de organisator van de Indy-races, heeft nu ook al opleidingen opgezet voor vrouwelijke piloten. Rahal verwachtte dat ook concurrenten van P&G de commerciële samenwerking met de pilote van nabij zullen volgen. Danica Patrick heeft al reclame-overeenkomsten met Argent Insurance en Bebe-kledij. Dat zou haar ongeveer één miljoen dollar per jaar opbrengen. Daarnaast heeft ze nog kleinere overeenkomsten met Peak-antivries en Mr. Clean Premium Windshield Wash.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home