Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2005

Rondere vormen in reclame?


De reclame hangt nog altijd een onrealistisch beeld van de vrouw op. Dat blijkt uit een onderzoek van het beauty-merk Dove. Daarbij stelden vrouwelijke ondervraagden dat nog altijd teveel de nadruk wordt gelegd op de aantrekkelijkheid van de slanke figuur. Maar een aantal marketeers probeert het nu wel anders aan te pakken.

"Het is de nieuwe hype," schrijft het Algemeen Dagblad. "Beautymerk Dove en wasmiddelenfabrikant Dreft hebben de ronde vrouw al ontdekt. Ook Nike gaat nu de vollere dame inzetten in zijn nieuwe reclamecampagne. Het sportmerk wil vrouwen op een eerlijke manier aanspreken wat hun lichaam betreft." In de Verenigde Staten zijn volgens de Nederlandse krant al spotjes te zien op televisie waarbij vrouwen voor hun rondvormige figuur brutaal naar buiten komen.

"Uit een eerder onderzoek van Dove blijkt dat zeventig procent van de vrouwen vindt dat er in reclames en media een onrealistisch beeld wordt neergezet van de vrouw," merkt het Algemeen Dagblad verder nog op. "Met zijn campagne 'Echte vrouwen, echte rondingen' hoopt het merk dat wel te doen. Ook het hip-hopmeisje uit de Dreft-reclame schaamt zich niet voor haar volle lijf."

De Nederlandse trendwatcher Adjiedj Bakas noemde de nieuwe trend een tegengeluid van het magere tijdperk. "In de zesde eeuw was dik zijn in China het schoonheidsideaal," aldus Bakas. "En in het westen kennen we het Rubens-tijdperk. Nu verbergt de mode de buik ook niet. Bedrijven spelen in op wat er in de maatschappij leeft."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home