Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2005

Online toekomst voor epee?


De muziekwereld twijfelt over de toekomst van het albumformaat. Die trend wordt getrokken door het downloaden via het internet, waarbij weer meer de nadruk komt te liggen op afzonderlijke of een beperkt aantal nummers. Daarmee wordt teruggegrepen naar het formaat van de extended-play (epee).

"Complete albums van een popgroep zouden zeldzaam kunnen worden," schrijft het NRC Handelsblad. "Warner Music gaat via internet nummers verkopen per drie stuks. Dit lijkt sterk op de epee, een in de jaren zestig populair formaat dat drie of vier nummers bevatte."

Daarmee is volgens de krant een nieuwe aanval ingezet op het traditionele albumformaat. Bij het downloaden van muziek wordt steeds meer met afzonderlijke nummers gewerkt. Dat heeft een invloed op de verkoop van cd's en
platenmaatschappijen zoeken naar nieuwe manieren om te kunnen meeprofiteren van het legale, betaalde downloaden.

Het e-label van Warner is vooral bedoeld voor jonge bands. "We brengen eens in de paar maanden een setje van drie of meer nummers van een groep op de markt, in plaats van een heel album eens in de zoveel jaar," vertelde Eduard Bronfman van Warner Music aan het NRC Handelsblad.

Dat zorgt er ook voor dat fans ook niet lang hoeven te wachten op nieuw materiaal. Bronfman. In het oude systeem kreeg een artiest volgens Bronfman de kans zich over lange tijd te ontwikkelen. "Tegenwoordig is de druk zo hoog dat een
groep na aanvankelijk commercieel falen geen tweede kans meer krijgt," merkte hij op. "Dit systeem kan een oplossing zijn."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home