Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 14, 2005

McDonald's leert kinderen spelen


De fastfood-keten McDonald's blijft ijverig aan zijn imago werken. De groep heeft bekend gemaakt een gezondheidsproject te sponsoren in Amerikaanse scholen. Op die manier wil McDonald's de kritiek weerleggen medeschuldig te zijn aan de zwaarlijvigheid van de Amerikaanse kinderbevolking.

Dit najaar wordt in 31.000 Amerikaanse scholen het project 'McDonald's Passport to Play' gelanceerd. Daarmee zou het bedrijf ruim zeven miljoen kinderen bereiken. "Het initiatief vormt een onderdeel van het project 'Balanced Lifestyles', waarmee McDonald's op een agressieve manier fysieke activiteit en goede voedingsgewoontes wil promoten en de kritiek weerleggen dat zijn voeding ongezond is," aldus het persbureau Reuters.

McDonald's probeert sinds drie jaar het imago van zijn menu's op te krikken, onder meer door het aanbieden van salades en vers fruit. "Wanneer men de juiste dingen doet en de maatschappij iets teruggeeft, komt dat ook ten goede aan het merk," benadrukte Bill Lamar, marketing-directeur van McDonald's.

Ook worden in de campagnes beelden gebruikt van kinderen die aan sport doen of met andere fysieke activiteiten bezig zijn. Dergelijke initiatieven worden door McDonald's-topman Jim Skinner als één van de prioriteiten van zijn beleid beschouwd.

Het rechtstreeks sturen van die boodschap naar kinderen is volgens een aantal experts een handige manier om de mening over het merk op lange termijn te veranderen. Maar dat is volgens hen een opdracht die even moeilijk zal zijn als het doen kapseizen van de Queen Mary.

McDonald's ontkent echter dat het project bedoeld is om kinderen te manipuleren. "McDonald's is altijd een familie-gericht restaurant geweest," benadrukte Lamar. "We hebben graag kinderen in onze restaurants, maar we exploiteren hen niet. Wij manipuleren geen kinderen."

Met 'Passport to Play' leren kinderen over spelletjes op de speelplaats en kinderactiviteiten over de hele wereld, maar ook feiten over de culturen en landen waar de spelen vandaan komen. Daarbij krijgen ze een handboek met het logo van de fastfood-keten. De naam van McDonald's zou echter nergens verschijnen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home