Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 13, 2005

Mode wil ontsnappen aan de chaos


De lentemode die deze week in New York werd voorgesteld, wordt vooral gekenmerkt door zachte en rustige kleuren. Volgens mode-experts is dat een weerspiegeling van het streven van het publiek naar rustpunten in deze woelige tijden.

"De kleuren die deze week in New York worden voorgesteld voor de lentemode, worden vooral gekenmerkt door zachte tinten," merkt het persbureau Reuters op. "Extreme donkere of heldere kleuren vallen volgens mode-experts niet op te merken."

"Volgens mij zal de lente op een rustige manier opgeruimd proberen te lijken," vertelde David Wolfe, creatief directeur van het modebedrijf Doneger op. Daarmee wil de sector volgens experts inspelen op de bezorgdheid van de consument over de situatie in de wereld na de terroristische aanvallen van 9/11, de oorlog in Irak, de angst voor het terrorisme, de tsunami en de orkaan Katrina.

"De maatschappij is gedoemd om met depressief nieuws te leven," voerde Wolfe aan. "Maar we kunnen het een beetje vrolijker maken wanneer we gaan winkelen. Een beetje kleur kan ons een beter gevoel geven."

De kleuren zijn ook volgens Leatrice Eiseman, directeur van het Pantone Color Institute, huiselijk en kalmerend. "De mode zal deze lente een verzachtende boodschap komen," stelde ze. "We willen ontsnappen aan de chaos."

Volgens Joan Karnet, onderdirecteur vrouwenmode bij Neiman Marcus, had het over een mode die hoopvol wil stemmen. "We worden zo depressief van de wereldsituatie dat we een beetje schoonheid in ons leven willen brengen," merkte zij op.

De ontwerpers zelf stellen dat 9/11 ook bij hen in het collectieve geheugen is blijven hangen. "Wellicht hebben we dat onderhuidse gevoel ook bij het publiek aangevoeld," aldus nog Eiseman.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home