Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 14, 2005

El Al wil globale speler worden


De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al wil wereldwijde activiteiten ontplooien. Topman Israel Borovich stelde dat de
maatschappij wellicht volgende week een strategisch plan zal afronden voor de volgende vijf jaar.

Daarbij benadrukte Borovich dat El Al een maatschappij op wereldschaal wil worden, zoals een aantal collega's van sommige andere kleinere landen. Hij gebruikte Dubai daarbij als voorbeeld. El Al zal eerstdaags beslissen of het voor zijn volgende twee nieuwe vliegtuigen opnieuw beroep zal doen op het Amerikaanse Boeing of voor de eerste keer in zee zal gaan met Airbus.

El Al twijfelt daarbij tussen de Boeing 777 en de Airbus 330 of 340. Begin 2007 zouden de toestellen in gebruik moeten genomen worden. Daarmee kan El Al ook op verdere bestemmingen vliegen, met inbegrip van China.

"Beide leveranciers hebben evenveel kansen," benadrukte Borovich. "Wij zijn open van geest. In de toekomst zullen we nog meer vliegtuigen nodig hebben." Eerder dit jaar merkt Borovich op dat El Al zich sinds zijn privatisering niet langer verplicht voelde om exclusief samen te werken met Boeing.

El Al was jarenlang een staatsbedrijf, tot het in december onder controle kwam van de holding Knafaim-Aria, die veertig procent van de aandelen van de Israëlische maatschappij in bezit heeft. Op dit ogenblik heeft El Al een exclusieve Boeing-vloot van 34 vliegtuigen.

El Al wil echter zijn activiteiten op Ben Gurion International Airport uitbreiden en zich ook bezig gaan houden met onderhoud, catering en toerisme. "Ook andere vliegtuigmaatschappijen breiden vertikaal uit," voerde Borovich aan.

De maatschappij hoopt dat de verbeterde politieke situatie in Israël, zoals de ontruiming van de Gaza-strook, Ben Gurion zal toelaten een draaischijf te worden voor zowel het oosten als het westen.

Daarbij verwees Borovich naar Emirates Airlines, dat het voorbije jaar 12,5 miljoen passagiers vervoerde, een veelvoud van de bevolking van de Verenigde Arabische Emiraten. El Al vervoert jaarlijks meer dan 1,3 miljoen passagiers, terwijl Israël een bevolking heeft van ruim 6 miljoen inwoners.

"Emirates is een goed model van een maatschappij uit een klein land die toch de rest van de wereld bedient," merkte hij op. "Australian Airlines doet hetzelfde. Wij willen niet beperkt blijven tot de proporties van de Israëlische populatie."

Hij voerde aan de Emirates niet alleen de bevolking van het land bedient, maar de hele wereld. "Dat is ook onze ambitie," benadrukte hij. El Al wil onder meer zijn services voor business en eerste klas verbeteren en ook het aantal vluchten op Peking verhogen. Op dit ogenblik vliegt de maatschappij één keer per week op de Chinese hoofdstad.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home