Garandeert outsourcing kwaliteit?
Na een aantal andere sectoren, begint ook direct marketing steeds meer de outsourcing naar andere landen te ontdekken. Traditioneel speelt de kostenbesparing daarbij een rol, maar het magazine Direkt Marketing wijst erop dat men daarbij nog altijd met kwaliteitsverschillen moet
rekening houden.
"Drukwerk, telefonie en het vouwen en binden van folders wordt geregeld uitbesteed aan bedrijven in landen als China, Turkije of Polen," aldus het magazine Direkt Marketing. Ook voor deze sector vallen de grenzen duidelijk weg. Meestal wordt voor een uitbesteding naar het buitenland ook hier gewezen op kostenbesparing.
Maar het magazine wijst erop dat er meer redenen waarom direct marketingbureau's opdrachten aan bedrijven in andere landen toevertrouwen. Daarbij wordt verwezen op gunstige economische voorwaarden of een soepeler arbeidswetgeving, maar ook op de mogelijkheid om nieuwe afzetgebieden aan te boren.
Daarbij blijft het volgens het magazine wel steeds noodzakelijk de afweging te maken tussen de prijsvoordelen en de kwalitatieve gevolgen van uitbesteding. "Want hoewel er geen geloof moet worden gehecht aan het vooroordeel dat het elders weliswaar goedkoper, maar ook slechter wordt gedaan, is er nog wel degelijk verschil in kwaliteit," aldus
Direkt Marketing.
Bovendien wordt er nog gewezen op andere nadelen. "Zo kan de bureaucratische rompslomp in bepaalde landen groteske vormen aannemen," waarschuwt het magazine. "Ook bestaat het gevaar van loyaliteitsverlies als de klant te woord wordt gestaan door iemand die de taal slechts gebrekkig machtig is." Daarbij wordt erop gewezen dat de klant van de offshoring niets mag merken.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home