Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 07, 2005

Amerika denkt al aan kerstmis


In de Verenigde Staten beginnen de reclamecampagnes voor kerstartikelen al op gang te komen. De meeste Amerikaanse consumenten hebben daar blijkbaar ook geen probleem mee, want dat geeft hen ruim de tijd om voor iedereen het geschikte cadeau te vinden.

"Het is nog volop zomer, de reclamecampagnes voor het net begonnen schoolseizoen zijn nog niet eens afgelopen, maar in de Verenigde Staten is het grote promoten van de kerstartikelen al weer begonnen," meldt het persbureau ANP. "Zo is Gymboree, een winkelketen in kinderkleding en -accessoires, eind augustus al met zijn kerstcampagne van start gegaan.

In de Verenigde Staten beginnen zomer en winter voor de reclamemakers steeds dichter bij elkaar te liggen. "Een gespecialiseerde tv-verkoopzender had in juli al een 24-uurs special over kerstinkopen in de zomer," stipt ANP aan. "Een mediabedrijf prijst nu al een speeltje aan dat het goed moet doen als kerstcadeau. Het betreft een speciaal statiefje voor mobiele telefoons zodat stabiele foto's kunnen worden gemaakt."

Traditiegetrouw zijn de Amerikaanse internetwinkels en postorderbedrijven de eerste die met de kerstcampagne beginnen. "Daardoor voelen echter ook gewone bedrijven de druk om acties eerder te laten beginnen," aldus ANP. "Vorig jaar begon 18 procent van de kopers zijn kerstgeschenken al voor september in te slaan."

"Het leven van mensen is steeds drukker geworden en gegeven dat het veel tijd kost om voor iedereen op het lijstje precies het goede cadeau te vinden, beginnen mensen steeds eerder," verklaarde Kenneth Bernardt, hoogleraar marketing aan de Georgia State University, die trend.

De vroege campagnes roepen echter ook verzet op. Zo schreef een inwoonster van Atlante eerder in een open brief aan winkeliers om pas in december hun zaak te versieren. "Dergelijk verzet komt volgens deskundigen echter niet veel voor," merkt het persbureau nog op. "In het algemeen houden consumenten van de mogelijkheid om oog in oog met nieuwigheden te komen. Ze weten dat ze nu nog niets hoeven te kopen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home