Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 07, 2005

Jongeren-gsm zorgt voor merktrouw


Zelfs kinderen beneden de tien jaar vormen een belangrijke gsm-markt en een hele reeks bedrijven probeert hen daarbij ook van dienst te zijn met apparatuur, services en accessoires. Daarbij blijken echter niet de onmidddellijke opbrengsten van belang te zijn, maar wel het creëren van merktrouw op een heel jonge leeftijd.

"Sommige ouders zijn in de wolken over die kindvriendelijke mobiele telefoons, maar critici maken zich zorgen dat deze gemakkelijk te beïnvloeden jongeren zullen worden blootgesteld aan de vloedgolf van marketing-boodschappen," stipt de Amerikaanse krant USA Today aan. Daarbij wordt opgemerkt dat de gsm-markt voor tieners zijn saturatiepunt bereikt en dat de sector dan ook een jonger marktsegment probeert te bestrijken.

In februari 2002 had 13 procent van de 12- tot 14-jarigen in de Verenigde Staten een gsm-toestel. In december van vorig jaar was dat opgelopen tot 40 procent. Vandaag bezit ongeveer 14 procent van de Amerikaanse 10- en 11-jarigen een mobiele telefoon. "Zelfs kinderen onder de 10 jaar hebben steeds meer een eigen gsm-toestel," aldus USA Today.
Speelgoedmaker Mattel gaf aan Single Touch Interactive een licentie voor zijn MyScene-merknaam. Walt Disney lanceert in samenwerking met Sprint zijn service Disney Mobile voor 10-jarigen. Een aantal andere bedrijven richten zich echter naar een nog jonger publiek. LeapFrog en Enfora lanceren in de Verenigde Staten de TicTalk-telefoon voor kinderen vanaf zes jaar. Ook Firefly Mobile heeft een speciale aanbod voor kinderen.

"Veel ouders gaan op dergelijke aanbiedingen in," stipt USA Today aan. "Daardoor kunnen ze met hun kroost in contact blijven wanneer ze niet samen zijn. Maar daarmee creëren ze volgens analisten waarschijnlijk een levenslange gsm-gebruiker. Dat geeft service providers en merken zoals Mattel en Disney een toegang tot nieuwe klanten en een zicht op toekomstige verkopen."

"Men kan kinderen dat gsm-toestel niet meer afnemen," benadrukt Ben Rogers, onderdirecteur van het onderzoeksbureau NOP World Technology. "Bovendien zullen ouders door hun kinderen al snel aangezet worden om toestellen met meer mogelijkheden te kopen. Die eenvoudige kindertoestelletjes effenen de weg voor een toekomstige verkoopsgroei. Ze zorgen ervoor dat de klanten al op jonge leeftijd gevorderde gsm-gebruikers worden."

Bovendien is er ook nog een markt van gsm-tasjes en ringtones, die eveneens profijt halen uit de jonge consument. Maar bedrijven zoals Disney zouden via hun service volgens de analisten ook allerhande producten naar voor kunnen schijnen. Zo zouden ringtones te koop kunnen aangeboden worden die de Disney-figuren promoten of kortingen aanreiken voor toegangstickets tot de Disney-pretparken.

Deze praktijken hebben sommige critici echter alarm doen slaan. "Het jachtseizoen op kinderen is geopend," zegt Gary Ruskin, directeur van de consumenten-groep Commercial Alert. "Ze zullen aangezet worden om bij hun ouders aan te dringen op het kopen van allerlei producten."

Mattel zegt echter dat het uiteindelijk aan de ouders is om te bepalen of hun kinderen rijp zijn voor een gsm-toestel. "Onderzoek toont aan dat steeds meer kinderen aan draadloze communicatie beginnen en wij willen jonge meisjes een comminicatie-middel geven dat niet alleen functioneel en modieus is, maar hen ook aanzet tot een verantwoordelijk gsm-gebruik," luidt de stelling van de Barbie-fabrikant.

USA Today voegt daar aan toe dat bedrijven zoals Mattel daarbij blijkbaar de steun genieten van de Amerikaanse ouders. Ze wijzen daarbij op de veiligheidsvoordelen van de toestellen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home