Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 06, 2005

Gaat het bergaf met spam?


Spam is over zijn hoogtepunt heen. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van MessageLab, gespecialiseerd in e-maildiensten. De hoeveelheid ongevraagde commerciƫle berichten blijft volgens MessageLab constant of is zelfs aan het dalen. Bovendien wordt nog een groot gedeelte tegen gehouden door een spamfilter.

MessageLab meent dat het aandeel van spam in het e-mailverkeer tussen januari en juni van dit jaar gedaald is van 83 procent tot 67 procent. "Er zijn verschillende oorzaken voor die afname," merkt het magazine The Economist op. "Zo is in de eerste plaats de techniek van spamfilters sterk verbeterd. Bovendien is ook de consument zich meer bewust van spam en gaat hij er handiger mee om."

Daarnaast zijn er echter ook een aantal maatregelen die door de overheden werden uitgewerkt. "Zo hebben America Online en Microsoft belangrijke rechtszaken tegen spammers gewonnen," aldus The Economist. "Dat heeft blijkbaar een afschrikkend effect gehad."

Microsoft heeft de voorbije jaren in de Verenigde Staten meer dan 100 rechtszaken tegen spammers ingediend. "Dit alles neemt niet weg dat spam nog steeds een ernstig probleem is," waarschuwt The Economist. "Naar schatting wordt er in de Verenigde Staten jaarlijks 3 miljard dollar euro uitgegeven aan maatregelen tegen spam. Wereldwijd loopt dit naar schatting op tot 50 miljard dollar."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home