Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2005

Duits protest tegen CL-uitzendrechten


Betaaltelevisie maakt de voetbalsport kapot. Dat is de teneur van de reacties nadat in Duitsland de televisierechten van de Champions League door de Uefa werden toegekend aan betaalzender Premiere. Sponsors en clubs zijn daar allesbehalve tevreden mee. Bayern München heeft al gezegd het spel niet te willen meespelen.
"Wanneer belangrijke voetbalwedstrijden alleen nog maar op betaaltelevisie te bekijken vallen, is dit in ieder geval een nadeel voor de sponsors," benadrukt een woordvoerder van Kappa, sponsor van Werder Bremen, in de krant Die Welt. Daardoor valt een groot gedeelte van de toeschouwers weg en komt het logo veel minder naar buiten."

Betaalzender Premiere moet weliswaar één wedstrijd per speeldag gratis laten bekijken, maar de topmatch zal volgens Die Welt toch telkens alleen maar betalend kunnen bekeken worden. "Daardoor zakt het toeschouwersaantal zwaar naar beneden," zegt de krant. "Dat heeft uiteraard ook zware gevolgen voor de sponsoren."

Ook autoconstructeur Ford, sponsor van de Champions League, bekijkt de situatie met een zorgelijke blik. "Het zou spijtig zijn voor de toeschouwer en de voetbalsport, moest de Champions League alleen nog maar toegankelijk zijn voor een kleine groep kijkers," luidt het daar. "De mediawaarde is voor een sponsor doorslaggevend."

Voorlopig blijken de meeste sponsors af te wachten hoe de situatie zal evolueren. De Duitse topclub Bayern München heeft echter al aangekondigd zich tegen het contract te zullen verzetten. "We moeten oppassen dat we de ziel van het voetbal niet verkopen," waarschuwt Bayern-voorzitter Karl-Heinz Rummenigge. "Op die manier wordt aan de fans een abonnement opgedrongen. Dat spel willen wij niet meespelen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home