Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2005

Slechte politici, goede marketeers?


Onpopulaire mensen kunnen de verkoop van producten gevoelig aanzwengelen. Maar dan moeten ze het product in kwestie grondig afbreken. Dat ondervond de Japanse politicus Yoshiro Mori nadag hij in een televisie-interview zich laatdunkend had uitgelaten over de Franse Mimolette-kaas.

Mori bekloeg er zich over dat hij tijdens een vergadering met de Japanse eerste minister Junichiro Koizumi alleen buitenlands bier en gedroogde zalm voorgeschoteld had gekregen, samen met Mimolette, een kaas die volgens hem zo hard en verschrompeld was dat hij onmogelijk te vreten was.

Maar Mori ligt bij de Japanse bevolking zo slecht dat er in de winkels prompt massaal Mimolette-kaas werd gekocht. De verhoog laag plots drie keer zo hoog dan gemiddeld en verscheidene toeleveranciers zaten op een minimum van tijd door hun voorraad.

Mori werd in april 2000 eerste minister, maar na verscheidene blunders moest hij na een jaar alweer de plaats ruimen. Zo was hij ooit rustig verder blijven golfen nadat hij vernomen had dat negen Japanse vissers in februari 2001 in de buurt van Hawaii bij een aanvaring met een Amerikaanse onderzeeër om het leven waren gekomen. Sindsdien is hij één van de meest gehekelde politici van Japan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home