Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 07, 2005

Advertenties niet voldoende voor lobbygroepen


Hebben politieke advertenties van lobbygroepen wel zin? In ieder geval moeten ze een onderdeel vormen van een bredere campagne. Dat blijkt alvast uit een onderzoek van het Nederlandse communicatiebureau Pauw-Sanders-Zeilstra-Van Spaendonck (PSZV). Anders zou het effect ervan grotendeels verloren gaan.

"Met een advertentie in een landelijk dagblad proberen belangen- en actiegroepen regelmatig hun boodschap te verkopen aan de politiek of aan het publiek," stippen de onderzoekers aan. Maar uit onderzoek blijkt dat een politieke advertentie als lobbyinstrument alleen effectief is als hij wordt ingebed in een bredere actie."

In het onderzoeksrapport 'Politiek adverteren: Helpt het?' blijkt dat politic zich in hun besluitvorming niet of nauwelijks laten beïnvloeden door politieke advertenties. "Maar de advertenties kunnen wel degelijk een bijdrage leveren aan het publieke en politieke debat," stellen de onderzoekers. "Dat is vooral het geval bij de start of als afsluiting van een campagne."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home