Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 03, 2005

Starbucks schenkt zuiver water



De koffieketen Starbucks begint vandaag in zijn vijfduizend Amerikaanse winkels met de verkoop van Ethos-flessenwater. Op vijf jaar tijd wil het concern daarmee tien miljard dollar verzamelen voor het drinkwater-projecten in de derde wereld.

"Bijna twintig procent van de wereldbevolking heeft geen drinkwaar water," vertelt David Hessekiel, directeur van Cause Marketing Forum (CMF), aan de krant USA Today. CMF is een organisatie die marketeers in contact brengt met allerlei ontwikkelingsprojecten. "Elke dag sterven 4.500 kinderen aan ziektes die met een gebrek aan water te maken hebben."

Ethos werd in 2002 opgericht door Peter Thum en Jonathan Greenblatt, nadat eerstgenoemde tijdens een zakenreis naar Zuid-Afrika met het drinkwater-probleem werd geconfronteerd. Ethos wil de nood aan zuiver water helpen lenigen, maar werd in april aangekocht door Starbucks.

De oprichters van Ethos hebben tot nu toe al 100.000 dollar uitgegeven aan organisaties zoals Unicef en Care. "Ethos is vooral een missie met een product," stipt Thum aan. Starbucks is van plan om per fles vijf dollarcent te doneren.

Ook Procter & Gamble heeft van de wereldwijde drinkwater-problematiek zijn belangrijkste filantropische missie gemaakt. Daarbij gebruikt het bedrijf zijn zuiveringssysteem voor gezinnen. Het bedrijf is ervan overtuigd dat zijn systeem (Pur) een grote rol kan spelen in het terugbrengen van het aantal doden dat te betreuren valt door een gebrek aan zuiver water.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home