Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 02, 2005

Kranten moet niet panikeren



De kranten staan vandaag behoorlijk onder druk. Maar dat hoeft volgens het magazine Admap geen reden te zijn om in paniek te raken. Gesteld wordt dat het medium eerder al andere en zwaardere stormen heeft overleefd.

"Bij de opkomst van de televisie-reclame werd voorspeld dat de krant als advertentiemedium ten dode was opgeschreven," merkt Admap op. Maar uiteindelijk bleek alles veel minder erg dan was gedacht. Tot op de dag van vandaag zijn dagbladen voor adverteerders een aantrekkelijk medium gebleven."

Het magazine merkt verder op dat een daling van de oplage trouwens niet voor alle kranten geldt. "In Engeland hebben de kwaliteitstitels de afgelopen decennia een gestage oplagegroei laten zien," aldus Admap. "Ook de voorspelling dat jongeren de krant mijden, houdt geen stand. Gratis kranten als Metro en Spits! doen het goed onder de jeugd."

Het tijdschrift geeft toe dat de krant als reclamemedium in het de laatste jaren uiteraard terrein verloren heeft. "Maar met nieuwe ontwikkelingen zoals het groeiend kleurgebruik, de differentiatie van edities, een nauwere samenwerking met adverteerders in de vorm van bijzondere bijlages en de koppeling met internet, zijn er voor de krant kansen genoeg," merkt Admap nog op.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home