Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 25, 2005

Red Bull stimuleert blikindustrie


Red Bull en aanverwanten stimuleren niet alleen de energie, maar ook de omzet van de fabrikanten van drankblikken. Marktleider Rexam zag zijn winsten tijdens de eerste helft van dit jaar dan ook sterk toenemen. Aan die groei zou voorlopig ook nog geen einde komen.

Het Britse Rexam is de exclusieve leverancier van Red Bull. Het concern zag zijn winst tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met zes procent stijgen en voorspelt ook een sterke tweede jaarhelft. "De smalle drankblikken, zo specifiek voor de energie-dranken, zullen nog een enorme groei kennen," vertelde Rexam-topman Lars Emilson aan het persbureau Reuters.

Emilsen stelde dat deze categorie nog altijd vrij jong is en bijzonder explosief groeit. "Red Bull gaat elk jaar met dertig tot veertig procent vooruit en er is blijkbaar niets dan hen kan stoppen," benadrukte hij.

De portfolio van Rexam omvat op dit ogenblik meer dan honderd verschillende types van energie-dranken en heeft inmiddels meer dan tien miljard blikken geleverd aan Red Bull. "In de Verenigde Staten is dit de snelst groeiende sector," meende Emilsen. "Red Bull zorgt bovendien voor een grote promotie in Azië. Het is een jongerendrank en jongeren hebben het geld om aan deze dingen te besteden."

Rexam wil zich in de nabije toekomst richten op overname-mogelijkheden, zodat het zijn marktaandeel nog zou kunnen uitbreiden. Nog voor het einde van het jaar zou alvast één overname moeten gerealiseerd zijn. Daarbij wordt ook gedacht aan uitbreiding in de plastic-sector, vooral op de markten van de farmacie en cosmectica.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home