Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 25, 2005

Engels platteland bedreigd door reclame?


Piccadilly Circus is ongetwijfeld één van de mekka's van de buitenreclame, die er de hele omgeving overheerst. Maar ook het Engelse platteland begint volgens actievoerders meer op één grote reclame-boodschap te lijken. Daar moet volgens hen paal en perk aan gesteld worden.

Reclamepanelen langs wegen door het platteland moeten verboden worden. Dat is alvast de mening van de Campaign to Protect Rural England (CPRE). Dergelijke reclames bederven volgens de actievoerders de landschappen en vormen een gevaar voor het verkeer.

De CPRE stuurt aan dat locale besturen regels zouden moeten uitwerken waardoor het opstellen van dergelijke panelen onderworpen zou zijn aan een aantal vergunningen met voorwaarden. Het kabinet van de Engelse vice-premier heeft echter al laten weten dat dit onnodig is.

Het kabinet stelt dat er gewerkt wordt aan een nationale wetgeving op buitenreclame. "Landbouwers die hun velden verhuurd hebben aan adverteerders stellen bovendien dat zij alleen maar de raad van de regering volgen om diverse bronnen van inkomsten te zoeken," merkt de BBC op.

De CPRE voert echter aan dat de huidige regelgeving eigenlijk alleen van toepassing is op stedelijke gebieden. Uit een onderzoek van de vereniging bleek dat er op het Engelse platteland langs de grote verbindingswegen 900 reclamepanelen staan opgesteld. Dat is één paneel om de drie mijl.

"De reclame wordt meestal aangebracht op aanhangwagens in de velden of op plakkaten langs de boord van de weg," benadrukt de CPRE. "Veel van die panelen zijn echter aangebracht zonder dat er toelating werd voor gevraagd."

De vereniging stelt dat een strikte controle er gedurende meer dan vijftig jaar voor gezorgd heeft dat het Engelse landschap gevrijwaard bleef van de plaag aan buitenreclame. "Maar dat alles is nu in gevaar," voert campagne-leider Paul Miner aan.

De reclames schieten volgens hem als paddestoelen op langs de autostrades en belangrijke verbindingswezen. "Nochtans stelt de overheid dat daar een strikte controle moet over gevoerd worden," aldus nog Miner.

Het kabinet van de Engelse vice-premier vindt extra maatregelen echter niet nodig. "Meestal is het voldoende om de grondeigenaar te wijzen op de boetes die verbonden zijn aan het onwettelijk plaatsen van reclames," luidt het daar.

In juli werden de plaatselijke autoriteiten door het kabinet naar eigen zeggen herinnerd aan het probleem van de reclames op de velden langs drukke verkeersaders. "Bovendien wordt er gewerkt aan nieuwe wetten op de buitenreclame," wordt er aan toegevoegd.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home