Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 27, 2005

Nieuwe formaten, nieuwe groei?


De wereldwijde krantenverkoop heeft vorig jaar een groei gekend van 2,1 procent. Dat betekent dat meer dan 395 miljoen mensen dagelijks een krant kopen. Het aantal lezers wordt geschat op meer dan één miljard. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de World Association of Newspapers (WAN), die 18.000 kranten in 215 landen vertegenwoordigt.

De krantenverkoop in Europa, Noord-Amerika en Australie vertoont een dalende lijn, maar in Zuid-Amerika, Azie en Afrika worden meer kranten verkocht. WAN-directeur Timothy Balding stelt dat de dagbladen duidelijk een renaissance doormaken. Redenen daarvoor zijn volgens hem nieuwe producten, nieuwe formaten, nieuwe titels, een nieuwe redactionele benadering, een betere verspreiding en distributie en betere marketing.

Eind vorig jaar verscheen 36 procent van de kranten op tabloidformaat. De International Newspaper Marketing Association (INMA) verwacht dat het tabloidformaat vanaf volgend jaar ook zal domineren in China, Midden-Amerika en de meeste Europese landen, op uitzondering van Duitsland.

De INMA verwachtte niet dat veel Amerikaanse kranten zullen overstappen op het compacte formaat. Dat zou voor de uitgevers een te groot verlies aan advertentie-inkomsten betekenen. De verkleinde kranten hebben hun tarieven immers met 25 procent moeten verlagen. "Een kleiner formaat krant leidt echter wel vaak tot een hogere oplage," voegt de INMA daar aan toe. De advertentie-inkomsten voor de krantensector namen vorig jaar toe met 5,2 procent.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home