Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 26, 2005

Azië voorbereid op wereldeconomie?


Vele Chinese en Indiase ondernemingen hebben grote internationale ambities, maar verscheidene analisten twijfelen eraan of zij daar wel goed op voorbereid zijn. Er is immers nog altijd een grondig verschil in het zakendoen met het westen, al hebben de Aziatische bedrijven geleerd bijzonder innovatief om te gaan met problemen.

"Veel van de Aziatische bedrijven hebben een businessmodel dat sterk afwijkt van dat van westerse bedrijven," merkt het magazine Business Week op. Daarbij wordt verwezen naar de geschiedenis van landen als China en India, die een bepalende stempel heeft gedrukt op de ontwikkeling van hun economie.

Zo was kapitalisme in China lange tijd absoluut taboe, terwijl Indische particuliere bedrijven onvoldoende toegang kregen tot kapitaal. "Maar dat heeft wel tot een innovatieve opstelling geleid, waarbij gezocht werd naar ingenieuze, maar goedkope oplossingen."

Volgens Business Week zijn het vooral bedrijven uit de Chinese en Indiase techno-sectoren die plannen hebben om zich op de wereldmarkt te manifesteren. "Hierbij worden niet de westerse concurrenten als voorbeeld genomen, maar wordt nadrukkelijk gekeken naar de
bedrijfsstrategieën van Japanse autofabrikanten," merkt het magazine op.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home