Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 25, 2005

India zoekt bedrijven in moeilijkheden


Indische fabrikanten van auto-onderdelen zijn in de Verenigde Staten en Europa op zoek naar bedrijven in moeilijkheden, wat hen de mogelijkheid zou bieden om voet aan grond te krijgen op die markten. Dat moet hen toegang verschaffen tot technologieën en klanten, zelfs al proberen westers producenten hun kosten te beperken.

"De productiekosten van Indische fabrikanten van auto-onderdelen liggen dertig tot veertig procent lager dan in het westen," merkt het persbureau Reuters op. "Hun export is tijdens de voorbije vijf jaar dan ook jaarlijks met 25 procent gegroeid."

Volgens het onderzoeksbureau McKinsey zou de Indische export tegen 2015 kunnen oplopen tot 20 of 25 miljard dollar. "Dan zal in het westen immers 40 procent van de productie van auto-onderdelen - die op dat ogenblik een omzet zou halen van 1,7 triljoen dollar - uitbesteed moeten worden aan lage loonlanden," aldus Reuters-correspondent Rina Chandran.

Indische bedrijven willen volgens Reuters een gedeelte van die markt innemen. "Ze breiden hun capaciteit in India uit, maar kijken tegelijkertijd naar mogelijke buitenlandse overnames, om op die manier gemakkelijker toegang te krijgen tot technologieën en klanten," merkt Chandran op.

"Bedrijven realiseren dat er vele mogelijkheden zijn en de overname van bedrijven met een bestaand cliënteel is de snelste manier om een deel van de markt in te palmen," benadrukte Amit Kalyani, topman van Bharat Forge.

Bedrijven zoals Bharat Forge, Amtek Auto, Motherson Sumi Systems, Sundram Fasteners en Tata Motors hebben de jongste maanden in die sector overnames gemaakt voor een bedrag van ongeveer 120 miljoen dollar.

"Dergelijke transacties zullen nog in een sneller tempo volgen," vertelde Vishnu Mathur, directeur van de Auto Components Manufacturers Association (ACMA). "De groei in de westerse autosector is nagenoeg gestopt, maar daar liggen nog altijd de constructie-mogelijkheden."

De groei ligt volgens Mathur op de oosterse markten, maar daar is er niet voldoende capaciteit. "De winstmarges van de westerse bedrijven staan onder druk, maar zij hebben wel een klantenbestand, intellectuele eigendomsrechten en technologieën en overnames vallen niet extra duur uit," benadrukt hij.

Bovendien willen de grote autoconstructeurs hun aanwezigheid op de snelgroeiende markten van bijvoorbeeld Azië verstevigen en daarvan een basis maken voor hun export.

De Indische autosector telt ongeveer 450 merkenfabrikanten van onderdelen, plus nog eens 5.000 onafhankelijke constructeurs, meestal verzameld rond de autoproductie in New Delhi, Bombay en Madras.

Het zijn meestal nog altijd familiebedrijven en beperkt tot de Indische markt. "Maar ze zoeken nu in het buitenland naar een groter marktaandeel, schaalvoordelen en winstgroei," stipt Reuters aan. "Zij zoeken naar grotere technologische vaardigheden en een wereldwijd cliënteel," voerde Praveen Kadle, financieel directeur bij Tata Motors, aan. "In deze sector is schaalgrootte echt van belang."

Afdelingen van Tata kochten inmiddels het Britse ingenieurs- en ontwerpbedrijf INCAT Technologies, het failliete Duitse Wundsch Weidinger en hebben meer dan tien joint-ventures lopen met bedrijven zoals Visteon en Stadco. Bharat Forge zou zelfs marktleider ThyssenKrupp willen ontronen door zich eerst in Europa en vervolgens in Noord-Amerika en China te vestigen.

Een aantal analisten waarschuwt echter dat internationale overnames niet voor alle Indische bedrijven een goede strategie zijn. "Sommige ontberen de financiële mogelijkheden en de uitrusting om overzeese operaties op te zetten," stellen ze. "Het succes van enkele transacties heeft ook anderen aangezet om overhaast op de overname-toer te gaan."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home