Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 18, 2005

Vrouw houdt van de dvr

Vrouwen weten de nieuwe digitale videorecorder het beste te gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van Lifetime. Goed nieuws voor de marketeers is het feit dat hij bij een interessant product minder snel geneigd zullen zijn om het programma verder door te speoelen.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat in 48 procent van de gevallen de dvr-aankoop van een gezin een beslissing van de vrouw was. Bovendien zegt 55 procent van de getrouwde vrouwen beter te kunnen omgaan met de mogelijkheden van het apparaat. Verder stelt 98 procent van de onderzochte vrouwen dat ze de dvr aan een vriend zou aanbevelen en 94 procent antwoordde dat het apparaat de aanschafprijs meer dan waard was.

Volgens de onderzoekers zijn de digitale videorecorders veel makkelijker in het gebruik zijn dan de ouderwetse videorecorders, wat de grotere populariteit bij vrouwen zou kunnen verklaren. "Driekwart van de vrouwen geeft deze reden op," stellen ze. "Aanbieders zullen dus in hun marketingcommunicatie niet moeten focussen op de techniek achter de DVR’s, maar meer op gemak in de huiskamer."

"Vrouwen zullen tijdens het fast-forwarden van reclameblokken eerder op de stop-knop drukken als er een reclame over een interessant product voorbij komt dan mannen," aldus het mangazine Marketing Online. "Weliswaar gebruikt 99 percent van de vrouwen de dvr om commercials te vermijden, maar 76 procent stopt als de commercial vermakelijk is of een interessante aanbieding heeft. Vrouwen zullen ook eerder promo’s voor series en films bekijken."

De onderzoekers concluderen hieruit dat de dvr allereerst een mogelijkheid biedt om zelf te bepalen welke commercials relevant zijn. Het zijn dus niet zozeer de commercials die irritant blijken te zijn voor de kijker, maar de irrelevante interruptie die ontstaat door een reclameblok. Overigens zegt 94 procent van de respondenten dat ze nog steeds commercials en producten herkent als ze fast forwarden tijdens de reclameblokken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home