Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 18, 2005

Merken worden tv-makers

Grote merken nemen geen genoegen meer met het reclameblok alleen en gaan zelf tv-programma`s maken. Dat geeft hen immers de mogelijkheid producten en diensten zo effectief mogelijk te presenteren. Bovendien heeft het publiek ook minder weerzin tegenover deze communicatievorm dan tegen de pure reclame.

"Zwitsal start in Nederland met een informatief programma voor moeders en andere verzorgers waarin het bekende merk centraal staat," merkt het magazine MDWeekly op. "De stap van Zwitsal is niet nieuw in de zin dat commercie en journalistiek elkaar een handje helpen in een tv-programma."

Nieuw is volgens het tijdschrift wel dat een toenemend aantal grote merken, instanties en bedrijven meer willen dan het vaste reclameblok en zich als tv-maker opwerpen om hun producten en diensten zo effectief mogelijk aan de man te brengen. De marketingtermen voor deze manier van reclamemaken luiden brand placement of nonspot-advertising.

Het voordeel van eigen tv-programma`s is dat de weerzin of onverschilligheid die veel kijkers tegenover tv-commercials hebben omzeild wordt als deze reclame niet meer als zodanig herkenbaar is. Daar komt bij dat uit recent onderzoek van de faculteit Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat de positieve beleving van een merk bij de kijker juist stijgt als de reclame ervoor deel uitmaakt van de redactionele inhoud van een tv-programma.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home