Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 28, 2005

Rusland wil toerisme stimuleren

De Russische toeristische industrie zal in 2005 een grotere omzet halen, maar anderzijds wordt verwacht dat het aantal buitenlandse bezoekers zal dalen ten opzichte van vorig jaar. Dat zou vooral te wijten zijn aan de langdurige visa-procedures, een gebrekkige promotiecampagne in het buitenland en infrastructuurproblemen.

"Wij streven naar een visa-procedure die parrallel loopt met de andere landen," vertelde Vladimir Strzhalkovsky, directeur van het Russische Toeristisch Bureau (RTB). "Elke versoepeling van die adminstratieve vereisten doet het aantal toeristen stijgen." De daling wordt volgens de RTB-directeur echter ook veroorzaakt door nieuwe visa-overeenkomsten met Polen, dat normaal een belangrijke bron van toeristische inkomsten is voor Rusland. "Maar ook het feit dat er minder bezoekers komen uit de GOS-landen. Die gebruikten een toeristische uitstap dikwijls als een dekmantel om te migreren en in Rusland werk te zoeken."

Strzhalkovsky merkte echter ook op dat meer toeristen een bezoek brengen aan individuele regio's. Moskou en Sint-Petersburg zijn daarbij uiteraard de absolute topbestemmingen. Vorig jaar bezochten 2,92 miljoen buitenlanders de Russische hoofdstad, 17 procent meer dan het jaar voordien.

Ook Smolensk, Vladimir en Tula kenden een stijging van het aantal buitenlandse bezoekers. "In die regio's werd nieuwe infrastructuur ontwikkeld en werden in snel tempo kleine, comfortabele hotels gebouwd die zo populair zijn bij de toeristen," stipte Strzhalkovsky nog aan. "Binnen eenzelfde categorie geven zij immers gemakkelijk de voorkeur aan kleinere hotels boven grotere complexen."

Strzhalkovsky stelde dat in de toekomst ook Krasnodar een belangrijke toeristische bestemming zou kunnen worden, op voorwaarde dat het gebied zijn ontwikkeling bestendigt. "Er werd een enorme vooruitgang geboekt," stipte hij aan. "Tot voor kort bood het gebied alleen overnachtingsmogelijkheden aan, maar viel er verder weinig te beleven. Nu wordt er echter duidelijk werk gemaakt van een entertainment-industrie. Krasnodar ontving het voorbije jaar dan ook 25 procent meer toeristen, want het wordt bij de Russen een steeds populairder vakantiegebied."

Maar de Russische toerist gaat volgens Strzhalkovsky nog steeds het liefst naar een buitenlandse bestemming. "De prijzen voor buitenlandse reizen stijgen met 8 tot 9 procent per jaar, maar in het binnenland wordt men geconfronteerd met een stijging van 20 tot 25 procent," benadrukte hij. "Zowel verplaatsingen als overnachtingsmogelijkheden en excursies zijn in Rusland duurder geworden."

Strzhalkovsky wil er op aansturen dat Rusland zich zou richten op een evenementen-toerisme, door zoveel mogelijk mensen te lokken naar festivals, concerten en kampioenschappen. "De vooruitzichten zijn heel positief," meende hij. "Vanaf volgend jaar zal er een kalender worden gepubliceerd van evenementen in Russische steden. Dat zal vooral voor kleinere steden een voordeel zijn."

De Russische toeristische sector is van oordeel dat ook actieve vakanties moeten gepromoot worden. "Een groeiend aantal kleine bedrijven in de verschillende regio's bieden natuurvakanties aan met rafting, fietsen, motortrips en allerlei andere activiteiten," stipte Irina Tyurina, woordvoerster van de Russische toeristische industrie, aan. "Voordien was dit soort toerisme onrendabel, maar nu zijn de winsten groot genoeg om dit soort activiteiten te stimuleren."

Om het toerisme te stimuleren, zal Rusland in de toekomst ook deelnemen aan achttien internationale toeristische beurzen, waaronder Londen, Berlijn en Madrid. "Maar daarvoor zullen we over een groter budget moeten kunnen beschikken," aldus nog Strzhalkovsky.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home