Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 31, 2005

Reclame wordt lavendel-lila


In de Verenigde Staten krijgt de doelgroep van homoseksuele, lesbische, biseksuele en transseksuele consumenten steeds meer gerichte aandacht van adverteerders. Het gaat daarbij niet meer alleen over producten als drank, mode, media en reizen, maar ook verkopers van auto en financiƫle dienstverlening benaderen nu gericht deze doelgroepen.

"De holebi-gemeenschap wordt geassocieerd met de kleur lavendel-lila en in veel reclame-uitingen komen deze tinten dan ook voor," aldus het magazine Adweek. "Inmiddels richt ruim 36 procent van de Fortune100-bedrijven zich expliciet op deze financieel interessante doelgroep."

In 2004 werd in de Verenigde Staten 214 miljoen dollar uitgegeven aan reclame in gay online en printed media. Alcoholische dranken, mode, media en reizen vormen reclamecategorieen die traditioneel met de holebi-gemeenschap worden geassocieerd. "Maar ook producenten van personenauto`s en de financiele dienstverlening ontdekken nu deze doelgroep," merkt Adweek op.

Bekende adverteerders die zich op homoseksuelen richten zijn Gillette, Procter & Gamble, Nivea, Colgate-Palmolive en Estee Lauder. Nieuwkomers op de holebi-advertentiemarkt zijn Pepsi-Cola, Hertz, Kraft Foods, Eastman Kodak, Bayer, Wrigley, Delta Airlines, Casio, Panasonic en L`Oreal. Ook autofabrikanten als Landrover, Volvo en Jaguar ontdekken de holebi. "Eerder al begaven ook Ford, General Motors, DaimlerChrysler, Mitsubishi, Volkswagen en Toyota zich op deze markt," aldus nog Adweek.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home