Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 30, 2005

Vrouwen houden van dialoog


Meer dan mannen hebben vrouwen een voorkeur voor eerlijke, hoogwaardige producten en behoefte aan zingeving en individualisering. Dat staat in het onlangs verschenen boek van de Duitse schrijfsters Kirsten Brühl en Susanne Westphal. Marketeers doen er volgens hen goed aan om daar rekening te houden.

"Vrouwen vormen een enorm marketingpotentieel," stellen Kirsten Brühl en Susanne Westphal in hun boek 'Megatrend Frauen: Female Forces – Weibliche Lebenswelten der Zukunft. "Vooral dialoogmarketing spreekt hen aan."

De auteurs benadrukken dat vrouwen anders denken, handelen en consumeren dan mannen. "De markt zou dan ook veel meer rekening moeten houden met een vrouwelijke benadering," stellen ze. "Zo hebben vrouwen een behoefte aan zingeving en individualisering en een voorkeur voor eerlijke, hoogwaardige producten."

De auteurs voeren aan dat men er rekening mee moet houden dat bij tachtig procent van alle aankoopbeslissingen de vrouw de doorslag geeft. "Vrouwen tussen de dertig en de vijftig vormen bovendien de grootste consumentengroep," voegen ze daar aan toe. "Ze worden ook steeds koopkrachtiger."

Vooral de dialoogmarketingbranche kan volgens de auteurs veel meer bereiken door een feminiene benadering van de doelgroep. "Vrouwen zijn immers niet alleen invloedrijke consumenten, maar ze zijn ook geïnteresseerd in communiceren, via de telefoon, chat of e-mail," stellen ze. "Daardoor zijn ze extra vatbaar voor marketing-communicatie in de vorm van virale reclame of campagnes via
netwerken van vriendinnen."

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home