Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 30, 2005

Ook een blauwtje valt online



Nieuwe media hebben een steeds grotere invloed op het sociaal gedrag van jongeren. Niet alleen gaan ze online voor nieuws, games en shopping; het is een manier geworden om met elkaar om te gaan. "Jongeren ademen gewoon het internet," schrijft Michelle Quinn in The Mercury News naar aanleiding van een rapport van het Pew Institute over het online gedrag van jongeren.

Instant messaging speelt daarbij een steeds grotere rol. De technologie wordt door tieners gebruikt om te flirten, te daten, te schelden en een einde te maken aan een relatie. "Soms hoeven ze zelfs niets te doen en zijn ze gewoon tevreden dat al hun beste vrienden op hetzelfde ogenblik online verbonden zijn," aldus nog Michelle Quinn.

E-mail heeft voor hen duidelijk afgedaan. "Dat is voor hen hetzelfde als het schrijven van een brief met de hand," stelt Quinn. "Ze gebruiken het vooral om met volwassenen te communiceren." Instant messaging lijkt volgens de tieners het meest op een gewone conversatie. Onderzoekers stellen dat de tieners de internet technologieƫn en vooral instant messaging gebruiken om zichzelf uit te drukken en met hun identiteit te spelen.

Het Pew-onderzoek kwam tot de conclusie dat 43 procent van de ondervraagde tieners een online aankoop heeft gedaan, wat een stijging met 71 procent betekent in vergelijking met vijf jaar geleden. Drie kwart maakt gebruik van instant messaging en het sturen van tekstberichtjes via mobiele telefoon wint ook aan populariteit, vooral bij oudere tieners. "Ze
gaan steeds meer en van overal online," aldus de Pew-onderzoekers.

Tieners blijken ook strategische beslissingen te nemen over de technologie die ze zullen gebruiken om bepaalde personen te bereiken en hoe ze hun relaties onderhouden. "Sommigen zullen eerder hun IM-naam geven aan bekenden dan hun telefoonnummer," stippen de onderzoekers aan. "Online kunnen ze immers beslissen met wie ze willen praten en wie men blokkeert. Telefoonnummers zijn te persoonlijk."

Een onderzoek van de Kaiser Family Foundation kwam met een studie eerder dit jaar tot de conclusie dat tieners echte meesters in multi-tasking zijn geworden. "Of we dat nu graag hebben of niet, het is een onderdeel van de multi-tasking maatschappij die we creƫren," benadrukte Vicky Rideout, woordvoerder van de Kaiser Family Foundation. "Kinderen worden steeds meer omgeven door mediaboodschappen en reclameberichten. De groter wordende mobiliteit van de technologie betekent meteen dat ze nog meer omgeven zullen worden door die boodschappen."

Toch zegt 64 procent van de tieners dat ze nog altijd het liefst aan te telefoon hangen met hun vrienden. Daarnaast heeft ook 19 procent onder hen een eigen weblog. Het zijn trouwens vooral de meisjes tussen 15 en 17 jaar die het meest online zijn, het meest gebruik maken van instant messaging en het meeste online shoppen.

"Het Pew-onderzoek toont aan dat de sociale normen voortdurend wijzigen," benadrukte Naomi Baron, docent linguistiek aan de American University. "Het is opvallend dat 19 procent van de tieners een relatie afbreken langs instant messaging, tegenover 13 procent vier jaar geleden."

"Het maakt niet uit dat we dit een goed of slecht vinden; het is een feit dat dit communicatiemedium gebruikt wordt op een manier die ooit als ongepast werd beschouwd," aldus Baron. "Het is zoals het zenden van rouwbetuigenissen via e-mail. In het midden van de jaren negentig werd dat ook als ongepast beschouwd, maar vandaag is het de normaalste zaak van de wereld geworden."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home