Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 29, 2005

Online antiquariaat goed voor boekensector



Uitgevers en auteurs zijn niet altijd gelukkig met de verkoop van tweedehands boeken. Ze vinden dat dit hun inkomsten uitholt. Amerikaanse studies wijzen echter uit dat zij integendeel profijt halen uit het tweedehands circuit.

"Amazon is het best gekend voor de verkoop van nieuwe producten, maar ongeveer 23 procent van de verkoop is afkomstig van tweedehands, meestal boeken," schrijft Hal Varian in The New York Times.

Varian stelt dat antiquariaten al eeuwen bestaan, maar voegt er aan toe dat het internet ervoor gezorgd heeft dat die markt groter en efficiënter is geworden. "Dat stoot een aantal uitgevers en auteurs voor het hoofd," benadrukt hij.

In 2002 stuurden de Amerikaanse Authors Guild en de Association of American Publishers een open brief aan Amazon-baas Jeff Bezos waarin erop gewezen werd dat de agressieve promotie van de verkoop van tweedehands boeken de verkoop van nieuwe boeken uitholt en uitgevers en auteurs direct schade toebracht.

Het valt volgens Varian echter te betwijfelen of dit inderdaad het geval is. "Het klopt dat de consument waarschijnlijk dat de consument wat geld zal besparen en dat auteurs en uitgevers wat geld zullen verliezen aan de tweedehands markt," geeft hij toe. "Maar er zijn aanwijzingen die laten veronderstellen dat het nadeel voor de uitgevers beperkt blijft."

Varian stelt dat de tweedehands markt bovendien de uitgevers meer blijkt op te leveren dan ze verliezen. Daarbij verwijst hij naar een recente studie 'Internet Exchanges for Used Books' van Anindya
Ghose (Universiteit van New York) en Michael D. Smith en Rahul Telang (Carnegie-Mellon).

De auteurs gaan ervan uit dat de tweedehands markt een dubbele impact heeft op de markt van nieuwe boeken. "Wanneer tweedehands boeken worden aangeboden naast nieuwe exemplaren, ondervindt de verkoper concurrentie van die tweedehands markt," geven zij toe. "Dat leidt tot een verlaging van de prijs."

Maar zij wijzen op een ander effect. "De aanwezig van een tweedehands markt zorgt ervoor dat de consument sneller geneigd is om nieuwe boeken te kopen," stellen zij. "Hij kan die boeken later immers weer gemakkelijk opnieuwe verkopen."

Een autoverkoper zal dikwijls de herverkoopwaarde van een nieuwe auto benadrukken, maar boekhandelaars wijzen zelden op de tweedehands waarde van het boek. "Nochtans kan die waarde relatief belangrijk zijn," stellen ze. "Dat is vooral het geval bij exemplaren die meer dan 100 dollar kosten."

Juditch Chevalier (Yale School of Management) en Austan Goolsbee (Chicago Business School) kwamen in een ander onderzoek tot de vaststelling dat universiteitswinkels hun boeken gemiddeld inkopen aan 50 procent en die weer doorverkopen aan 75 procent van de originale prijs. "Studenten huren als het ware een boek van 100 dollar gedurende een semester voor de prijs van ongeveer 50 dollar," stippen ze aan. Chevalier en Goolsbee kwamen tot de vaststelling dat studenten zich daarvan heel goed bewust zijn en de herverkoop meerekenen wanneer ze boeken kopen.

Ghose, Smith en Telang kwamen tot de vaststelling dat voor één nieuw boek gemiddeld 22 tweedehands exemplaren werden aangeboden op Amazon. Voor beststellers liep dat zelfs op tot 241 exemplaren. Amazon verdient bij een nieuw boek gemiddeld 5,29 dollar en bij een tweedehands exemplaar 2,94 dollar.

"Indien elk gebruikt exemplaar de verkoop van een nieuw boek zou tegenhouden, zou Amazon behoorlijk wat geld verliezen," stipt Varian aan. "Maar Jeff Bezos is niet op zijn hoofd gevallen. Tweedehands boeken zijn geen belangrijke vervanging voor nieuwe boeken."

Een verhoging van de prijzen van nieuwe boeken met tien procent, zou de verkoop van tweedehands exemplaren met minder dan één procent doen stijgen. "Dat heeft wellicht te maken met het feit dat er twee types van boekenkopers zijn," meent de NYT-journalist. "Sommigen zullen uitsluitend nieuwe boeken kopen, terwijl anderen perfect tevreden zijn met tweedehands exemplaren. De tweedehands markt heeft dan ook weinig impact op de verkoop van nieuwe exemplaren."

Bovendien stelt Jeff Bezos dat de goedkope boeken geïnteresseerden aanzet om Amazon.com geregeld te bezoeken. "Dat leidt op zijn beurt tot een hogere verkoop van nieuwe boeken," stipt hij aan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home