Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 29, 2005

Waarom is Nederland gek van Jupiler?

Jupiler wint in Nederland van dag op dag aan populariteit. Dat is opmerkelijk, want er wordt voor het Inbev-bier geen enkele vorm van reclame gevoerd. Op het hoofdkwartier in Leuven wordt gesuggereerd dat het streven naar kwaliteit wellicht als oorzaak moet aangegeven worden.

"Het Belgische biermerk Jupiler is bezig met een opmerkelijke opmars in Nederland," meldt het magazine Zibb. "Zonder enige vorm van reclame stijgt de populariteit van het bier."

Zibb merkt op dat ook moedermaatschappij Interbrew geen duidelijke verklaring heeft voor de bijval die Jupiler in Nederland geniet. Volgens de Leuvense brouwer zou het echter te maken kunnen hebben met een sterke wens naar kwaliteit bij de consument.

"Jupiler is een krachtig merk," luidt het. "Het komt uit België en dat wekt vertrouwen bij de klant." Verder wordt er opgemerkt dat het bier er bovendien ook anders uit ziet. "In de horeca hebben de glazen ribbels aan de onderkant. Dat maakt ze moeilijk stapelbaar, maar het ziet er wel bijzonder uit. En de flesjes hebben een slanke vorm, wat ze onderscheidt van de rest."

Interbrew merkt verder op dat een goede, gezellige kroeg het best past bij het imago van Jupiler past. "Maar men ziet Jupiler ook steeds vaker in eetcafé's en sportkantines," wordt er opgemerkt. "Dat laatste is waarschijnlijk te danken aan de sponsoring van de Rode Duivels, het nationale voetbalelftal van België."

Daarnaast stelt Interbrew dat premiumbieren in het algemeen steeds meer gewild zijn. "De brouwerij merkt dit ook bij haar andere merken zoals Dommelsch, Hertog Jan en Hoegaarden," aldus nog Zibb. "Hoewel Jupiler in de horeca vooral als eerste merk op de tap bedoeld is, ziet men de jongste jaren steeds vaker dat het ook als tweede merk ingezet wordt."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home