Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 19, 2005

Moeilijke tijden voor elektronica-giganten

De omzet van de giganten in consumenten-elektronica, zoals Sony, Panasonic en Philips, staat zwaar onder druk door de zware concurrentie uit China. Chinese producenten komen immers op de markt met goedkope producten, die tegelijkertijd van steeds betere kwaliteit worden.

Goedkope Chinese producten zijn sterk in opkomst in Europa. Dat komt doordat er in China een forse overproductie is die naar Europa wordt verscheept. "Bovendien wordt de kwaliteit van die producten wordt langzamerhand steeds beter," benadrukt een analist in de krant De Telegraaf.

Volgens analisten is een andere oorzaak van de druk op de prijzen dat nieuwe producten zoals televisies en dvd-spelers steeds minder de tijd hebben om zich waar te maken en in toenemend tempo in prijs dalen. "Bij de eerste kleurentelevisie duurde het dertig jaar voordat deze in prijs halveerde," stellen ze. "Na de introductie van de videorecorder duurde het tien jaar en bij de dvd-speler minder dan een jaar."

Daarnaast vervaagt de markt doordat er steeds meer nieuwe spelers bijkomen. Niet alleen storten de Chinezen zich op deze markt, maar ook computerproducenten als Dell en Hewlett-Packard bieden tegenwoordig lcd-tv's aan. Er is nu zoveel concurrentie dat elke innovatie direct wordt nagemaakt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home