Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 19, 2005

Economie in de media

Red Bull heeft net als Ferrari de zijde gekozen van de Formule 1 en het contract met de Formule One Administration (FOA) met vier jaar verlengd. De Oostenrijkse firma sponsort nu tot en met 2012 een raceteam. Red Bull Racing, met de coureurs David Coulthard en Christian Klien in de stal, maakte dat maandag bekend. Eerder dit jaar tekende het Italiaanse Ferrari bij de FOA voor een verlenging van hun zogeheten Concorde-contract in de Formule 1. De huidige verbintenis loopt af in 2008. De andere merkenteams hebben nog altijd niet getekend. Renault, BMW Williams, McLaren Mercedes, Toyota en BAR Honda overwegen vanaf 2008 een eigen serie autoraces op te zetten.

SABMiller, de op twee na grootste bierbrouwer ter wereld, neemt Grupo Empresarial Bavaria over voor 7,8 miljard dollar. De overname vindt plaats via een aandelenruil. SABMiller neemt een belang van 71,8 procent in Bavaria over van de familie Santo Domingo, die de Zuid-Amerikaanse bierbrouwer controleert. Die krijgt in ruil een belang van 15,1 procent in het nieuwe, gefuseerde bedrijf. Dat heeft SABMiller vanochtend bekendgemaakt. Onder de deal worden de aandelen Bavaria gewaardeerd op 4,8 miljard dollar. Inclusief schulden en minderheidsbelangen komt de totale waarde van de Bavaria groep uit op ongeveer 7,8 miljard dollar. Bavaria is de laatste grote onafhankelijke brouwer van Zuid-Amerika, nadat het Belgische Interbrew vorig jaar de Braziliaanse bieronderneming Ambev overnam. Bavaria is praktisch monopolist in Colombia, Peru en Equador. In Panama heeft het een marktaandeel van 80 procent. Het bedrijf uitte in januari de wens om een fusie of strategische alliantie aan te gaan met een grote buitenlandse partij, waarna een overnamestrijd losbarstte. Zuid-Amerika is een aantrekkelijke markt. Terwijl de bierconsumptie in West-Europa daalt, is de verwachting dat de biermarkt rondom het Andes-gebergte van Zuid-Amerika de komende vijf jaar met 4 procent groeit. Niet voor niets loerden alle vier grote bierbrouwers - InBev, Anheuser-Busch, SABMiller en Heineken - naar Bavaria. Als de deal eenmaal rond is, wil SABMiller de minderheidsaandeelhouders uitkopen voor 19,48 dollar per aandeel. Dat is onder de slotkoers van Bavaria maandag. Toen sloot het aandeel op de beurs van Colombia op 49.100 peso, omgerekend 21,16 dollar. SABMiller wil ook de minderheidsaandeelhouders in Bavaria's dochters in Peru en Equador uitkopen. In totaal moet het bedrijf daarvoor naar schatting 2,1 miljard dollar uittrekken.

De Wereldbank is van plan Irak voor het eerst sinds 1973 een lening te verstrekken. Het gaat om een bedrag van 500 miljoen dollar (414 miljoen euro) in de komende twee jaar voor de ontwikkeling van het land. De Wereldbank maakte de voorgenomen lening maandag bekend in de Jordaanse plaats Shuneh aan de Dode Zee, waar een internationale donorconferentie plaatsvindt. Het geld is bedoeld om de dringendste nood van Irak te lenigen. In 1973 overschreed Irak de inkomensgrens waaronder landen in aanmerking komen voor leningen van de Wereldbank. Als criterium geldt onder meer een inkomen per hoofd van de bevolking van minder dan 865 dollar per jaar. Voor 1973 had Irak zes keer hulp gehad van de Wereldbank.

De regering van Frankrijk is maandag begonnen met de verkoop van haar resterende belangen in de exploitanten van tolwegen. De procedure moet aan het eind van het jaar zijn afgerond en zal naar schatting ongeveer 11 miljard euro opleveren voor aflossing van een deel van de staatsschuld. Het gaat om een belang van 50,3 procent in Autoroutes du Sud de la France, 70 procent in Autoroutes Paris-Rhin-Rhône en 75 procent in Société des Autoroutes du Nord et de l'Est de la France. De regering liet maandag weten dat indicatieve biedingen uiterlijk 22 augustus moeten worden ingediend. Op basis daarvan gaat de regering onderhandelen met gegadigden. Binnen enkele dagen wordt een onafhankelijke functionaris benoemd voor het leiden van het proces.

Het Nederlands Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft een programma ontwikkeld waarmee omwonenden van luchthavens via internet rechtstreeks de vliegtuigen kunnen volgen. De omwonenden kunnen op de site precies nagaan waar en hoe hoog gevlogen wordt. Dan weten ze ook of ze lawaai kunnen verwachten. Het programma is ontwikkeld in opdracht van en in nauwe samenwerking met de Deutsche Flugsicherung GmbH, verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding in Duitsland. De luchthaven van Frankfurt is het eerste vliegveld dat gebruikmaakt van de technologie. Het is de bedoeling dat het later ook mogelijk wordt de vliegbewegingen bij de luchthavens van München, Hamburg, Keulen-Bonn en Düsseldorf op internet te volgen. Omwonenden en andere betrokken kunnen op een kaart van de omgeving de posities van de vertrekkende en aankomende vliegtuigen zien. Dit gebeurt 'uit veiligheidsoverwegingen' met enige vertraging, bijvoorbeeld van een half uur, aldus het NLR. Bovendien is het mogelijk om eerder gemaakte vluchten te bekijken. Dat geeft volgens het laboratorium een goede indruk van het verkeer in een bepaalde periode. De gebruikers van het systeem kunnen ook toestellen identificeren. Als iemand het vermoeden heeft dat een vliegtuig van het normale vluchtpatroon is afgeweken, kan hij dat makkelijk aantonen. De Duitse Flugsicherung coordineert dagelijks duizenden vliegbewegingen, per jaar komt dat neer op ruim 2,7 miljoen vliegtuigen. Daartoe heeft deze luchtverkeersleiding op vliegveld Frankfurt een van de grootste controlecentra van Europa gebouwd.

De Afrikaanse Unie kan rekenen op vele militaire en politionele hulp uit Europa om de gevechten in Darfur te beslechten. De ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen hebben maandag ingestemd met een gedetailleerd programma. De Afrikaanse Unie krijgt transport, technische assistentie, training en luchtbeelden voor haar missie. Daarnaast komen er ervaren politieadviseurs die de Afrikaanse agenten trainen. De Afrikaanse Unie krijgt ook bestuurlijke hulp om volgende missies op te zetten. De Europese hulp valt samen met een aanbod van de NAVO om Afrikaanse troepen te vervoeren naar de Darfurregio in Soedan. De EU-ministers benoemden de Fin Pekka Haavisto als hun speciale vertegenwoordiger in Sudan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home