Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 24, 2005

Latijns-Amerika wil eigen mediavisie

Vandaag wordt in Zuid-Amerika het televisiestation Telesur gelanceerd. Telesur in een initiatief van Venezuela, Argentinië, Cuba en Uruguay en moet een tegengewicht vormen voor westerse giganten zoals BBC of CNN. De zender heeft alvast voor nieuwe spanningen gezorgd tussen Venezuela en de Verenigde Staten.

"Spaanstalige uitzendingen voor Latijns-Amerika werden tot nu toe uitsluitend door buitenlandse media - BBC, CNN, Univision, Televisa of Globo - aangeboden," benadrukt Telesur-topman Aram Aharonian. "Maar de Latijns-Amerikaanse mediawereld deelt niet altijd de mening van Amerikaanse nieuwsmakers. Telesur zal een eigen standpunt brengen en dat zal
misschien wel afwijken van de westerse visie."

Telesur is een satelliet-kanaal en zal ook bekeken kunnen worden in Noord-Amerika, West-Europa en Noord-Afrika. Het aanbod zal voor veertig procent bestaan uit nieuwsuitzendingen. Telesur heeft inmiddels kantoren in Columbië, Bolivië, Brazilië en Venezuela. Er zullen nadien ook vestigingen volgen in Argentinië, Cuba, Mexico City en Washington. De zender zou draaiden met een jaarbudget van 10 miljoen dollar.

De zender heeft alvast voor nieuwe spanningen gezorgd tussen Venezuela en de Verenigde Staten. Het Amerikaanse congres heeft inmiddels de regering Bush toelating gegeven om de Telesur-uitzendingen te beantwoorden met een eigen
nieuwsverslaggeving. De Venezolaanse president Hugo Chavez dreigde dat Latijns-Amerika gepaste maatregelen zou nemen indien de Verenigde Staten de Telesur-uitzendingen zou blokkeren.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home